– God avtale for fagarbeidere og assistenter

24. mai 2017

– Skolenes landsforbund har vært en sterk pådriver for at det er inngått en god avtale med Østfold fylkeskommune for fagarbeidere og assistenter ansatt i stillinger fra 81,9 til 89 prosent. Nå begynner de lokale forhandlingene for de med stillinger under 81,9 prosent, sier Jon Oddvar Holthe, fylkesleder i Skolenes landsforbund Østfold.

Mange fagarbeidere og assistenter i Østfold er fortsatt ansatt i reduserte stillinger, til tross for at de ønsker å jobbe full tid. Fylkesleder Jon Oddvar Holthe gir seg ikke før alle disse er sikret vilkår på linje med andre ansatte.

– Flere hundre fagarbeidere og assistenter må jobbe flere år lenger for å tjene opp nødvendige pensjonspoeng. Det er den viktigste konsekvensen, sier Holthe.

Skolenes landsforbund på Facebook!

– Bedre pensjonsvilkår

Mandag denne uken inviterte Skolenes landsforbund Østfold fagarbeidere og assistenter til seminar på Glemmen videregående skole i Fredrikstad, for å presentere den nylig inngåtte avtalen.

Han viser til at det er inngått en nasjonal avtale (SFS 2201) mellom Skolenes landsforbund og KS, som skal sikre fagarbeidere og assistenter bedre vilkår. I Østfold fylkeskommunene er avtalen nå sikret. Arbeidet som gjenstår dreier seg om lokale forhandlinger for de med stillinger under 81,9 prosent. Kommunene gjenstår, og det arbeidet starter nå, ifølge Jon Oddvar Holthe.

– Skolenes landsforbund har purret fylkeskommunen, med det resultat at vi har fått økt stillingsprosenten til alle fagarbeidere og assistenter. De som hadde fra 81,9 prosent og mer har nå en stillingsprosent på 89, med en ansettelseskontrakt på 100 prosent. Det sier seg selv at dette medfører bedre pensjonsvilkår.

– Også vårt krav om etterarbeid er nå godkjent og protokollført, og antall planleggingsdager øker fra fem til seks – uavhengig av stillingsprosent, fortsetter fylkeslederen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mandag denne uken inviterte Skolenes landsforbund Østfold fagarbeidere og assistenter til seminar på Glemmen videregående skole, for å presentere den nylig inngåtte avtalen med fylkeskommunen. (Foto: SL)

Krav om etterbetaling

Alle fagarbeidere og assistenter i Østfold får også etterbetalt lønn fra 1. januar 2017.

– Kampen om etterbetaling er ikke over for de som nå har fått økt sin stillingsprosent til 89. Skolenes landsforbund krever at disse får tre års etterbetaling.

Jon Oddvar Holthe vil fortsette å kjempe for rettighetene til fagarbeidere og assistenter.

– Nå starter vi kampen for å løfte de som har en stillingsprosent lavere enn 81,9. Også denne gruppen må sikres en bedre stillingsprosent, med tid til for- og etterarbeid, samarbeid og ajourføring av sitt eget fag – samt krav om etterbetaling.

Skolenes landsforbund på Facebook!