– Gi ungdom omsorg – ikke fraværsgrenser

Skolenes landsforbund markerte seg under 1. mai-arrangementet i Oslo, sammen med over 9.000 andre. SE BILDER!   Sola og stortingsvalget trakk mange til årets…

1. mai 2017

Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund stilte med denne parolen under årets 1. mai-arrangement i Oslo. (Foto: SL)

Sola og stortingsvalget trakk mange til årets 1. mai-arrangement i Oslo. I fjor gikk 7.250 i toget; i år fant 9.200 veien til Youngstorget, skriver frifagbevegelse.no.

Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund stilte med to paroler: «Flyktningbarn- og ungdom må ha rett til utdanning og et trygt sted å bo» samt «gi ungdom omsorg – ikke fraværsgrenser».

Styret i Oslo fylkeslag inviterte tradisjon tro medlemmer til lunsj etter at 1. mai-toget var over. I tillegg til underholdning og allsang, holdt leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, appell. Hovedtillitsvalgt Ulrich Vollmerhaus orienterte i tillegg om mellomoppgjøret i Oslo kommune.

1. mai er arbeiderbevegelsens internasjonale kamp- og demonstrasjonsdag.

1. mai er dagen for å gi beskjed til arbeidsgiverne at vi ikke aksepterer at våre tariffavtaler settes under press. Kollektive avtaler er limet i et velfungerende arbeidsliv, slik at arbeidstakerne slipper å stå med lua i hånda. Denne retten må hele tiden forsvares, og Skolenes landsforbund oppfordret på forhånd alle medlemmer til å delta i de lokale 1. mai-arrangementene.

Årets 1. mai-slagord er «trygge jobber – nytt flertall».

Regjeringsskifte til høsten var det samstemte kravet fra alle tre appellantene på Youngstorget. Lederne fra Arbeiderpartiet, SV og Rødt var enige om at høstens storingsvalg skal markere et politisk skifte.

En av parolene til Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund. (Foto: SL)
Fanen til Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund godt synlig på Youngstorget. (Foto: SL)
Fanen til Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund, på Youngstorget 1. mai. (Foto: SL)
Tidligere forbundsleder og æresmedlem Sverre Worum var – som vanlig – på plass under 1. mai-arrangementet i hovedstaden. (Foto: SL)
SV-leder Audun Lysbakken på talerstolen 1. mai. (Foto: SL)
Årets 1. mai-arrangement i Oslo samlet 9.200.
1. mai 2017, Youngstorget i Oslo.
Ap-leder Jonas Gahr Støre på talerstolen under 1. mai-arrangementet på Youngstorget i Oslo. (Foto: SL)
Forbundsleder Anne Finborud i samtale med Lars Bjerkmann, leder i SL-klubben ved Askeladden barnehage i Oslo. (Foto: SL)
Skolenes landsforbund Trondheim deltok i 1. mai-feiringen i Trondheim, sammen med ca. 3.000 andre. (Foto: Terje Moen)

Relevante lenker