Full støtte til Fellesforbundets streik

Skolenes landsforbund (SL) støtter våre streikende kamerater i hotell- og restaurantbransjen, Fellesforbundet.   Dette er en rettferdig ‪streik som arbeidsgiverne helt og holdent må…

17. mai 2016

- Arbeidsgiverne sier vi har stilt urimelige krav. Vi har ikke brutt noen ramme. Fellesforbundet har tradisjon for å være ansvarlige. Vi stiller ikke urimelige krav, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Foto: Fellesforbundet)

Dette er en rettferdig ‪streik som arbeidsgiverne helt og holdent må ta ansvar for, heter det i en uttalelse fra SLs forbundsledelse.

Hotell- og restaurantarbeiderne som nå er i streik har lenge blitt hengende etter i lønnsutviklingen i forhold til andre grupper. Medlemmene på Riksavtalen er blant de som tjener aller minst, og som fortjener et løft.

SL oppfatter derfor arbeidsgivernes holdning som et ønske om å holde de lavest lønnede nede. Dette er selvsagt helt uakseptabelt.

En slik holdning fra arbeidsgiverne er som å be om konflikt. Og det har de også fått!

Nordmenn støtter streiken

Tre av fire nordmenn støtter Fellesforbundets streik innenfor hotell- og restaurantområdet, viser en måling utført av Ipsos.

Målingen viser også at nordmenn støtter kravene om lokal forhandlingsrett og høyere lønn.

– Et fantastisk flott tall som viser at det er våre streikende medlemmer som har sympatien i det norske folk, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum til egen nettside.

Relevante lenker:
SL: Ønsker reelle forhandlinger om lønnsmassen
SL: I mål med KS!
SL: Enighet i lønnsoppgjøre i Oslo