Får Åpenhetsprisen

Artisten Agnete Johnsen får årets Åpenhetspris for måten hun har kommunisert offentlig om sine psykiske problemer på. Espen Nystad mottok prisen på vegne av…

10. oktober 2016

Artisten Agnete Johnsen berømmes for åpenhet rundt sin psykiske lidelse og tildeles årets Åpenhetspris. (Foto: Wikipedia)

Espen Nystad mottok prisen på vegne av Johnsen under utdelingen på Nationaltheatret i Oslo mandag formiddag, melder NTB.

– Skolenes landsforbund gratulerer Agnete Johnsen med prisen. Det er trist at Agnete ikke kunne stille, men samtidig viser det et tydelig bilde på mennesker som er mentalt klar for å møte opp, men som i siste stund ikke orker å møte dagen slik den var tenkt likevel, sier forbundssekretær Gro Tove Andersen som var til stede på arrangementet sammen med forbundsleder Anne Finborud.

Åpenhetsprisen deles ut av Mental Helse i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse.

Bare 22 år gammel har Agnete Johnsen alt i en årrekke vært svært godt kjent i norsk offentlighet. Som ung tenåring var hun i 2008 med på å vinne både den norske og den nordiske finalen av Melodi Grand Prix junior som vokalist i bandet The BlackSheeps.

Da hun trakk seg fra deltakelsen i TVNorge-programmet «71 grader nord» i fjor sommer, sto hun åpent fram og fortalte at hun lenge har slitt med depresjon og psykiske lidelser.

Også da hun tidligere i år vant den norske finalen i Melodi Grand Prix, fortalte hun at hun hadde psykiske problemer, og at det å skulle delta representerte en stor utfordring.

Verdensdagen for psykisk helse (10. oktober) er Norges største opplysningskampanje for psykisk helse. Dagen skaper åpenhet og gir kunnskap om psykisk helse – vi har alle en psykisk helse.

20161010_psykisk-helse
Erna Solberg deltok i dag på en markering på Nasjonalteateret i samtale med Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen, psykolog Peder Kjøs og styremedlem i Mental Helse, Kristian Haugland. Samtaleleder: Journalist og forfatter Mala Wang-Naveen.

Fakta: Verdensdagen for psykisk helse

• Verdensdagen er landets største dugnad for psykisk helse.
  • Formålet er å øke kunnskapen om og bedre holdningene til psykisk helse.
  • Verdensdagen er en grasrotkampanje der tusenvis av lokale arrangører og ildsjeler hver høst setter psykisk helse på dagsorden i sitt lokalsamfunn.
  • Verdensdagen virker. Verdensdagen øker åpenheten om psykisk helse og bygger ned tabuer og fordommer. Verdensdagen bidrar til at enkeltmennesker og samfunnet som helhet, blir flinkere til å mestre psykiske vansker.
  • Verdensdagen er finansiert av Helsedirektoratet og koordinert av Mental Helse Norge, landets største bruker- og interesseorganisasjon for psykisk helse.
  • Verdensdagen for psykisk helse er en offisiell FN-dag og markeres over hele verden 10. oktober hvert år. Den første markeringen var i1992.
  • Det er i dag den størst kampanjen for psykisk helse i verden

Fakta: Psykisk helse

Hvor vanlig er psykisk sykdom?

• Psykiske plager er vanlig. Omtrent halvparten av befolkningen vil oppleve å ha psykiske problemer en eller flere ganger i løpet av livet. Det store flertallet blir friske.
  • Folkehelseinstituttets store levekårsundersøkelse viser at noe over 300 000 nordmenn sliter med psykiske problemer. Dette er noe mindre enn for ti år siden.
  • 13 prosent av befolkningen hadde vært sykmeldt eller trygdet på grunn av psykiske problemer det siste året
  • 15 prosent av befolkningen sier de har hatt vansker med å sove i løpet av de siste tre månedene. Om lag like mange sier de er lite tilfreds med livet.

Relevante lenker:
SL: Psykisk helse fanget stor interesse
Annes blogg: Psykisk helse i skolen
SL: SL arrangerer seminar under Arendalsuka[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]