Enighet i lønnsoppgjøret i industrien

Resultatet fra frontfagsoppgjøret gir en lønnsøkning på 3,7 prosent.

3. april 2022

Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet er meget fornøyd med et oppgjør som styrker kjøpekraften. Bildet er fra 2020, da han gjestet landsstyret i Skolenes landsforbund for å innlede om frontfaget. (Foto: SL)

Om lag 23 timer på overtid avsluttet Fellesforbundet og Norsk Industri meklingen på Industrioverenskomsten. Dette oppgjøret er frontfaget i Norge, og rammen for lønnsutvikling danner normen for de øvrige lønnsoppgjørene.

– Gratulerer med et godt resultat i tariffoppgjøret i industrien. Fellesforbundet sikrer økt kjøpekraft, med en lønnsvekst på 3,7 prosent. Dette gir en god ramme for de oppgjørene som kommer etter. Det er viktig å løfte hele laget, ikke bare enkelte grupper. Dette resultatet bidrar til det, sier LO-leder Peggy Hessen.

– Vi har stått på for at vanlige arbeidsfolk skal sikres økt kjøpekraft. Nå får vi en lønnsramme som gir høyere lønnsvekst enn det som er forventet prisvekst. Det er en viktig seier for norske lønnsmottakere, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Forbundene i LO Kommune, der Skolenes landsforbund er part, starter 6. april forhandlinger med arbeidsgiverne i KS om lønnsoppgjøret for ansatte i kommunene.

Les også: Landsstyret i Skolenes landsforbund krever økt kjøpekraft for forbundets medlemmer

Relevante lenker
SL: – Krever realt lønnsløft for våre medlemmer