– Bra for nyansatte lærere!

15. februar 2017

Alle nyansatte lærere skal få veiledning, ifølge en samlet utdanningskomité på Stortinget. – Flott! Det er virkelig en gladmelding at alle partiene er enige, og det er bra for hele skolemiljøet, sier SL-leder Anne Finborud.

«Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen, og som gir rom for lokal tilpasning.»

Slik lyder innstillingen fra Utdanningskomiteen etter at SV fremmet et representantforslag i fjor høst. Innstillingen skal behandles i Stortinget 23. februar, men vedtaket her følger som regel flertallets innstilling.

– Dette betyr at statsråden skal innkalle partene til å utforme rammene, altså KS og lærerorganisasjonene – ikke bare Utdanningsforbundet slik det blir presentert i Utdanningsnytt, presiserer forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund.

Glad forbundsleder

«Skolenes landsforbund arbeider for at nyutdannede lærere får redusert leseplikt og rett til veiledning de to første årene de er ansatt,» ifølge tariffpolitisk prinsipp- og handlingsprogram (2013-2017).

Anne Finborud er naturligvis glad for at også Stortinget ønsker nasjonale rammer for veiledning til alle nyutdannete lærere.

– En samlet utdanningskomité ber om en veiledningsnorm som favner alle nyansatte lærere. Dette vil være med på å sikre at flere av de nyutdannede lærerne blir i jobben, og det vil avgjort også komme elevene til gode. SL er takknemlig for at dette nå kommer på plass, sier Finborud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Anne Finborud. (Foto: SL)

Lokal tilpasning

SV mener bedre tilrettelegging i overgangen mellom studier og jobb er helt nødvendig for både å beholde de ferske lærerne og å rekruttere flere, melder NTB.

Dette er et stort og viktig skritt for å få på plass en likeverdig veiledningsordning av høy kvalitet, ifølge Audun Lysbakken (SV) som sitter i utdanningskomiteen.

– Jeg forventer at de nasjonale rammene også følges av ressurser fra regjeringen, sier Audun Lysbakken i en pressemelding.

Ordningen som komiteen til slutt endte på, skal ikke lovfestes, men ha form som et nasjonalt rammeverk som samtidig åpner for lokal tilpasning.

– Det finnes mye god, lokal oppfølging, men det er også kommuner som ikke har noe system for dette i det hele tatt. Vi ønsker å ansvarliggjøre kommunene, sier Høyres utdanningspolitiske talsmann Kent Gudmundsen til NTB.

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]