Blogger om læreplanen

Kunnskapsdepartementets blogg om ny generell del av læreplanverket er lansert. Les SL-nestleder Terje Moen sitt innlegg – og kom gjerne med innspill selv!  …

8. november 2016

(Foto: Pixabay)

Bloggen vil være et sted for meningsutveksling og faglig debatt rundt innholdet i en ny generell del av læreplanen. Kunnskapsdepartementet (KD) vil bruke innspillene i sitt arbeid. Endelig utkast vil bli sendt på høring i januar 2017.

Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund, har blogget og utfordrer SL-medlemmer til å dele sine synspunkter i bloggen for å få med flere lærerstemmer i debatten.

Han understreker at Skolenes landsforbund skal delta med åpent sinn i arbeidet med ny generell del.

– SL skal gi innspill slik at vi får en ny generell del som er fremtidsrettet, men som samtidig tar opp i seg de gode intensjonene som dagens læreplan tross alt har, sier Terje Moen.

Her er Terje Moens blogginnlegg:

Til fremtidig sorg eller glede?

Den generelle delen av læreplanen er noe av det beste som er skrevet i norsk skolehistorie og var i sin tid et nybrottsarbeid.

Når jeg leser i den generelle delen som er gjeldende i dag, blir jeg stolt over at Norge har et så velformulert dokument som forteller både lærere og elever om hvilket samfunn Norge skal være. (Innlegget fortsetter under bildet)

1. nestleder i SL, Terje Moen.

Å forstå hvordan et samfunn virker og hvordan man som individ kan påvirke samfunnsutviklingen er ikke enkelt, og da er det viktig at man har en generell del som tvinger oss til å løfte blikket fra det rent didaktiske i skolen – og se elevene som en del av et fremtidig samfunn.

En av de største utfordringene med generell del er at den ikke er integrert godt nok i undervisningen og at den ikke brukes mer bevisst, selv om den nok brukes mye ubevisst.

Jeg skulle ønske at samspillet mellom de fagspesifikke læreplanene og generell del var mer tydelig, og at man økte dens status og posisjon.

Relevante lenker:
Om bloggen
Kom med innspill her
Meld. St. 28 (2015–2016)[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]