Bekymret for forholdene i Tyrkia

Lederne for LO, Unio og YS er bekymret for forholdene til arbeidstakerne i Tyrkia etter kuppforsøket. Tusenvis av lærere er sparket.   Som et…

27. juli 2016

(Foto: Freeimages.com/Tamer Tatlici)

Som et resultat av det mislykkede kuppforsøket i Tyrkia, har om lag 60.000 mistet jobbene sine, blitt arrestert eller suspendert.

En rekke institusjoner, aviser og private skoler har blitt stengt.

LO, Unio og YS har sendt et felles brev til Tyrkias statsminister, Binali Yildirim, hvor de tre hovedsammenslutningene uttrykker bekymring over situasjonen i landet, skriver LO på sin hjememside.

LO-leder Gerd Kristiansen har signert brevet. (Foto: Trond Isaksen/Pressebilde)

En rekke ansatte i politiet, finansdepartementet, lærere og ansatte i undervisningsdepartementet har blitt sagt opp i etterkant av kuppforsøket. Det er blant annet kjent at Tyrkia sparker 15.200 lærere og utdanningsansatte og har bedt 1.577 fakultetsledere si opp.

Det mislykkede kuppforsøket, ledet av en mindre gruppe offiserer, må ikke bli en unnskyldning for undertrykking av de som er i opposisjon til myndighetene. I etterkant av kuppforsøket har det vært massearrestasjoner og oppsigelser, som kan få store konsekvenser for demokratiet og rettssystemet i Tyrkia, heter det i et brev som organisasjonene har sendt statsministeren i Tyrkia.

LO, Unio og YS ber myndighetene i Tyrkia om å respektere menneskerettighetene og demokratiet i arbeidet med å gjenskape sikkerhet og orden i landet.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]