Går løs på lærerne i Tyrkia

Tyrkia sparker 15.200 lærere og utdanningsansatte og ber 1.577 fakultetsledere si opp. – Alle lærerorganisasjoner må på banen og protestere, kommenterer SL-nestleder Terje Moen….

20. juli 2016

Tyrkias president har startet en klappjakt på bakmennene etter kuppforsøket på fredag, og nå tas flere tusen statsansatte med ned i dragsuget. 15 200 lærere og utdanningsansatte får nå sparken. (Foto: Wikipedia)

Tyrkia sparker 15.200 lærere og utdanningsansatte og ber 1.577 fakultetsledere si opp. – Alle lærerorganisasjoner må på banen og protestere, kommenterer SL-nestleder Terje Moen.

President Recep Tayyip Erdogans massive utrenskning har nå nådd utdanningssektoren, skriver Dagbladet.

Det statlige nyhetsbyrået Andolu melder at Rådet for Høyere Utdanning har krevd oppsigelser fra 1.577 faktultetsledere ved tyrkiske universiteter. 1.176 fra offentlige universitet og 401 dekaner fra de private universitetene.

­I tillegg kommer masseoppsigelsene av 15.200 lærere og utdanningsansatte. De blir anklaget for å ha noe med «gruppa som sto bak kuppet» å gjøre, og det varsles etterforskning av de nå tidligere ansatte.

Varsler protester

Nestleder i SL, Terje Moen.

SL-nestleder Terje Moen reagerer sterkt på behandlingen av lærere i Tyrkia:

– Erdogan strammer grepet om Tyrkia. Når han sparker over 15.000 lærere, er det for å indoktrinere den oppvoksende generasjon i den rette tanke. Her må alle lærerorganisasjoner, sammen med hovedorganisasjonene, protestere kraftig, sier SL-nestleder Terje Moen.

Også Tyrkia-ekspert Siri Neset ved Chr. Michelsen Institute mener det som skjer er urovekkende.

– Jeg hadde ikke trodd dette kunne skje. Det er ganske sjokkerende. Det som gjør det sjokkerende er omfanget og at han tilsynelatende går fra den ene sektoren til den andre, sier Neset til Dagbladet.

Wikipedia-bildet er frigjort under denne lisensen.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]