– Beklagelse er bra, Melby – penger er bedre!

Skolenes landsforbund aksepterer Guri Melbys beklagelse i TV 2-nyhetene onsdag kveld. – Godt å høre at hun ikke vil pålegge landets lærere dobbeltarbeid. Nå bør statsråden sørge for å styrke økonomien slik at kommunene og fylkeskommunene er i stand til å gi elevene et godt tilbud, sier forbundsleder Anne Finborud.

3. september 2020

Forbundsleder Anne Finborud krevde i 21-nyhetene på TV 2 onsdag at kunnskapsminister Guri Melbu (V) trakk tilbake sine uttalelser om at lærere skal jobbe dobbelt. (Foto: TV 2/skjermdump)

Skolenes landsforbund reagerte sterkt på kunnskapsminister Guri Melbys uttalelser i TV 2-nyhetene tirsdag kveld om at lærere både skal gjøre sin vanlige jobb i klasserommene og i tillegg lage digitale undervisningsopplegg til elever som holder seg borte på grunn av forkjølelsessymptomer, i tråd med smittevernreglene.

Forbundsleder Anne Finborud krevde at statsråden trakk uttalelsene tilbake.

I 21-nyhetene på TV 2 onsdag kveld beklaget Guri Melby utspillet sitt. Kunnskapsministeren understreket at det er skoleeier som er ansvarlig for at alle elever skal få en kvalitetssikret utdanning, også de som må være hjemme på grunn av fare for smittespredning.

Her kan du se TV 2-innslaget

– Skolenes landsforbund er enig med statsråden i at dette på mange måter er kommunenes ansvar. Men det betyr ikke at regjeringen kan fraskrive seg medansvar. Kommuneøkonomien styrer hvor godt tilbud det er mulig å gi elevene. Og kommuneøkonomien er regjeringens ansvar, sier forbundsleder Anne Finborud.

Kommunene får ikke råd til flere lærere fordi om Guri Melby sier det er deres ansvar å ordne opp, understreker Finborud.

– Kommunene får råd til flere lærere hvis Guri Melby kan overtale sine regjeringskolleger til å bla opp. Og det trengs. Melby bør ha fått med seg at mange kommuner og fylkeskommuner har varslet kutt i skolebudsjetter som følge av dårlig økonomi.

Skolenes landsforbund forventer at kunnskapsminister Guri Melby nå går i front og krever at regjeringen øremerker midler til landets skoler for å kompensere for ekstra koronautgifter.

– Da skal vi si at du virkelig tar ansvar, sier forbundsleder Anne Finborud.