– Bærekraftig utvikling er en nøkkelkomponent i utdanningen

Skolenes landsforbund har gitt innspill til den kommende stortingsmeldingen om bærekraftsarbeidet i Norge, som skal legges frem våren 2025.

23. september 2024

Bodil Gullseth. 2. nestleder i Skolenes landsforbund.
Ved å prioritere utdanning og forskning, legger vi grunnlaget for en bærekraftig og blomstrende fremtid, mener Bodil Gullseth, 2. nestleder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL/Arkiv)

I et innspillsmøte til stortingsmeldingen mandag, understreket Skolenes landsforbund viktigheten av en sterk fellesskole som integrerer miljøbevissthet og bærekraft i undervisningen.

– I dagens samfunn er det viktigere enn noen gang å bygge en sterk fellesskole som kan møte fremtidens utfordringer. Barnehage og skole må sikre at alle elever får den kompetansen de og samfunnet trenger, sa 2. nestleder Bodil Gullseth som representerte Skolenes landsforbund i innspillsmøtet.

– Bærekraftig utvikling er en nøkkelkomponent i utdanningen. Skolen må integrere miljøbevissthet og bærekraftig praksis i alle fag. Dette innebærer å lære elevene om klimaendringer, ressursforvaltning, og hvordan de kan bidra til en mer bærekraftig verden. Gjennom prosjekter og praktiske aktiviteter kan elevene få en dypere forståelse av hvordan deres handlinger påvirker planeten, sa Gullseth.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

2. nestleder Bodil Gullseth sammen med statssekretær Gunn Karin Gjul (Ap) i Kommunal- og distriktsdepartementet under innspillskonferansen i Oslo 17. september. (Foto: Skolenes landsforbund)

Samspill mellom lokalt næringsliv og skole er avgjørende for å bidra til omstilling og utvikling av fremtidens kompetanser, mener Skolenes landsforbund.

– Ved å samarbeide med lokale bedrifter kan skolen tilby praksisplasser, bedriftsbesøk og prosjektarbeid som gir elevene innsikt i arbeidslivet og relevante ferdigheter. Dette samarbeidet kan også bidra til å tilpasse undervisningen til næringslivets behov, slik at elevene er bedre rustet for fremtidige jobber. Lokale bedrifter kan også dra nytte av å få tilgang til ny kunnskap og innovative ideer fra skolen.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung mener meldingen skal bidra til en felles forståelse av utfordringene, slik at Norge kan mobilisere for å nå bærekraftsmålene innen 2030.

Skolenes landsforbund har deltatt på to innspillsrunder til stortingsmeldingen om bærekraftsarbeidet i Norge:

1)  Tema: Et trygt og bærekraftig velferdssamfunn (17. september). Les innspillet (PDF)

2) Tema: Grønn og inkluderende vekst og verdiskapning (23. september). Les innspillet (PDF)