Alle elever gir glede

SIDEBLIKK: Lene Ness har aldri forstått hvorfor det forventes at en lærer skal like alle elevene sine.   Innlegg skrevet av Lene Ness, norsklærer…

28. juli 2016

Lene Ness liker ikke alle elevene sine like godt, og det går helt fint. Hun behandler dem pent alle sammen, skriver hun. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Innlegg skrevet av Lene Ness, norsklærer og SLs vara til LOs sentrale ungdomsutvalg, publisert i utgave 5-2016, medlemsbladet «I skolen».

Mange mennesker antar at jeg liker alle elevene mine. At denne kjærligheten og trangen til å hjelpe elevene, trakk meg til læreryrket. Det er ikke en så rar antakelse å trekke. Elevene er jo en ganske stor del av jobben som jeg valgte meg. Men veldig ofte har jeg en lunken til moderat følelse av omsorg og kjærlighet til elevene mine.

Jeg rettferdiggjør det med at det er en viss begrensing på hvor mye omsorg og kjærlighet man kan og bør ha til andre, relativt fremmede, voksne mennesker som betaler deg for tiden din.

Lene Ness. (Foto: I skolen)

Når timen er avsluttet og elevene har pakket sekken, er jeg helt komfortabel med å sende dem ut i verden og ikke tenke på dem før de møter opp til neste undervisning.

Jeg har aldri forstått hvorfor det forventes at en lærer skal like alle elevene sine. At en lærer skal ha en egen plass i hjertet sitt for enhver som tusler innom klassen eller tilfeldigvis ender opp bak en pult innen rekkevidde.

Så jeg liker altså ikke alle elevene mine like godt, og det går helt fint. Jeg behandler dem pent alle sammen. Det er ingen favorisering eller forskjellsbehandling. Jeg har bare forsonet meg med at alle elever gir glede. Noen når de kommer og noen når de går.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]