Bekymret for Mahdi Abu Dheeb

Skolenes landsforbund er bekymret for vår fengslede fagforeningskollega i Bahrain, og har sendt brev til utenriksministeren.     Mahdi Abu Dheeb, lederen for Bahrain…

4. november 2015

Mahdi Abu Dheeb, lederen for Bahrain Teachers Associations (BTA), trenger medisinsk oppfølging som følge av skader han har pådratt seg under tortur. (Foto: Privat)

Mahdi Abu Dheeb, lederen for Bahrain Teachers Associations (BTA), har sittet i fengsel siden 2011.

Mahdi trenger medisinsk oppfølging som følge av skader han har pådratt seg under tortur. Fengselets sykehus kan ikke yte tilstrekkelig hjelp og han har blitt nektet adekvat medisinsk hjelp siden 2012.

Sammen med Forskerforbundet og Utdanningsforbundet, har Skolenes landsforbund (SL) sendt et brev til utenriksminister Børge Brende. Håpet er at Brende tar opp menneskerettighetssituasjonen i Bahrain.

– Vi er bekymret for vår fengslede fagforeningskollega i Bahrain. Primært håper vi norske myndigheter har anledning til å ta opp Mahdis situasjon med myndighetene i Bahrain slik at han får den hjelpen han trenger, sier SL-leder Anne Finborud.

Fikk Arthur Svensson-prisen

Ledelsen i Skolenes landsforbund, Terje Moen og Anne Finborud, hilste på prisvinner Jalila al-Salman før seremonien i Folkets hus. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Ledelsen i Skolenes landsforbund, Terje Moen og Anne Finborud, hilste på prisvinner Jalila al-Salman da hun var i Norge i juni i år. (Foto: SL)

Mahdi Abu Dheeb ble fengslet sammen med sin kollega Jalila al-Salman i april og mars 2011 for å ha organisert og deltatt i streiker og demonstrasjoner.

Ifølge Amnesty International er det ikke lagt fram bevis for påstandene som ligger til grunn for fengslingen. Sivile og faglige rettigheter ivaretas ikke i Bahrain.

Siden BTA ble tvangsoppløst av myndighetene i 2011 har de ikke fått mulighet til å reetablere seg. Jalila, som ble løslatt etter seks måneder i fengsel, har i praksis hatt yrkesforbud.

Bahrain Teachers Association mottok Industri Energis internasjonale fagforeningspris for 2015, Arthur Svensson-prisen.

Menneskerettigheter

I brevet til utenriksministeren står det følgende:

«Vi har med glede notert oss regjeringens satsing på menneskerettigheter i utenrikspolitikken, blant annet med Meld. St. 10 (2014-2015) Muligheter for alle – menneskerettigheter som mål og virkemiddel i utviklingspolitikken. Vi finner det positivt at regjeringen fremholder forsamlings- og foreningsfrihet som grunnleggende menneskerettigheter og at meldingen fastslår betydningen av ILO og ILOs åtte kjernekonvensjoner. Dette kom også til uttrykk under utdelingen av Arthur Svensson-prisen, da regjeringen var representert ved statssekretærene Morten Høglund i Utenriksdepartementet og Kristian Dahlberg Hauge i Arbeids- og sosialdepartementet.»

I tråd med regjeringens satsing, setter de tre forbundene pris på om norske myndigheter tar opp menneskerettighetssituasjonen i Bahrain ved passende anledninger.

Brevet er signert forbundslederne Anne Finborud, Petter Aaslestad (Forskerforbundet) og Ragnhild Lied (Utdanningsforbundet).

Relevante lenker:
Amnesty:
Mahdi Abu Dheeb sitter fremdeles fengslet i Bahrain
SL: – Trygt å vite at dere står på vår side
SL: Husk å foreslå kandidater til Svensson-prisen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]