Husk å foreslå kandidater til Svensson-prisen

Alle tillitsvalgte og ansatte i norsk og internasjonal fagbevegelse inviteres til å foreslå kandidater til Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter 2016.  …

2. november 2015

20151102_Arthur_Svensson (2)Alle tillitsvalgte og ansatte i norsk og internasjonal fagbevegelse inviteres til å foreslå kandidater til Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter 2016.

Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter tildeles en person eller organisasjon som i særlig grad har fremmet faglige rettigheter og/eller styrket fagorganisering.

Prisen er på 500.000 kroner og deles årlig ut basert på innsendte forslag fra fagforeninger og tillitsvalgte fra hele verden.

Arthur Svensson-prisen 2015 ble tildelt Mahdi Abu Dheeb og Jalila al-Salman, leder og nestleder i Bahrain Teachers Association (BTA). De ble fengslet i 2011, torturert og ydmyket, fordi de oppfordret til lærerstreik i kongedømmet.

Jalila al-Salman takker for Svenssonprisen. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Jalila al-Salman fikk prisen i 2015. (Foto: SL)

Hvem kan få prisen? Prisen tildeles en person eller organisasjon som i særlig grad har fremmet faglige rettigheter og/eller styrket fagorganisering. Avdøde personer kan ikke nomineres.

Hvem kan foreslå kandidater? Alle tillitsvalgte og ansatte i norsk og internasjonal fagbevegelse kan komme med forslag på kandidater.

Krav til nominasjon

Nominasjonen må inneholde en begrunnet redegjørelse for hvorfor kandidaten fortjener å motta prisen. Forslagsstilleren må også informere om hans/hennes eventuelle relasjon til den foreslåtte kandidaten.

Fristen for å foreslå kandidater er 31. desember 2015.

Prisen deles ut i Oslo i juni 2016.

Priskomité

Priskomitéen består av: Leif Sande, komitéleder (Industri Energi), de to tidligere LO-lederne Gerd-Liv Valla og Yngve Hågensen, Randi Bjørgen (tidligere YS-leder), Helga Hjetland (tidligere leder av Utdanningsforbundet), Finn Erik Thoresen (styreleder i Norsk Folkehjelp) og Liv Tørres (generalsekretær i Norsk Folkehjelp).

Innsendelse av forslag

Forslag sendes til komitesekretær Espen Løken (Industri Energi) eller ved å bruke skjemaet på prisens nettsider www.svenssonprisen.no/nominering/

Merk forslagene med: Arthur Svenssons internasjonale pris 2016

Les mer om prisen og statuttene på http://www.svenssonprisen.no/

Tidligere prisvinnere
2010: Wellington Chibebe, generalsekretær i Zimbawe Congress of Trade Unions
2011: Shaher Sae´d, generalsekr. i Palestine General Federation of Trade Unions
2012: Coalition of Cambodian Apparel Workers Democratic Union (C.CAWDU)
2013: Valentin Urusov, leder av den russiske fagforeningen Profsvoboda
2014: Napoleón Gómez Urrutia, leder av det meksikanske gruvearbeiderforbundet Los Mineros
2015: Mahdi Abu Dheeb og Jalila al-Salman, leder og nestleder i Bahrain Teachers Association

FAKTA: Arthur Svensson-prisen

• Prisen er en internasjonal pris opprettet av Industri Energi. Den deles ut årlig av «Komiteen for Arthur Svenssons Internasjonale Pris for Faglige Rettigheter» etter retningslinjer fastsatt i følgende statutter. Statuttene kan endres av Landsstyret i Industri Energi med 2/3 flertall.
  • Prisen er på NOK 500.000. Pengene tas fra forbundets internasjonale solidaritetsfond. Beløpet kan justeres av Forbundsstyret i forbindelse med behandling av forbundets budsjett.
  • Hovedformålet er å fremme arbeidet for å styrke fagforeningsarbeid og faglige rettigheter internasjonalt.
  • Prisen tildeles en person eller organisasjon som i særlig grad har virket for å fremme faglige rettigheter og/eller styrke fagorganisering i verden.

Relevante lenker:
SL: – Trygt å vite at dere står på vår side
Industri Energi: Arthur Svensson-prisen 2015 tildeles lederne av lærerforbundet i Bahrain
Amnesty: Mahdi Abu Dheeb sitter fremdeles fengslet i Bahrain[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]