– Forsvar folkestyret og si nei til TISA

Skolenes landsforbund forsvarer folkestyret. Møt opp på Eidsvoll Plass lørdag og si nei til TISA-avtalen du også!   Kommunikasjonsavdelingen     Lørdag 10. oktober er…

8. oktober 2015

10. oktober starter den internasjonale aksjonsuken mot de nye handelsavtalene som ryster demokratiet. Titusenvis av mennesker kommer til å være på gatene over hele verden.

Kommunikasjonsavdelingen

Lørdag 10. oktober er den internasjonale aksjonsdagen mot handelsavtalen Trade In Services Agreement (TISA) samt Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Over hele verden markerer sivilsamfunn og fagorganisasjoner sin motstand mot handelsavtalene.

I Oslo demonstreres det mot TISA, på Eidsvolls plass fra kl. 14.00 til 15.00. Appeller holdes av blant annet Liv Signe Navarsete, utenrikspolitisk talskvinne i Senterpartiet.

Anstendig arbeidsliv

Skolenes landsforbund har sluttet seg til demonstrasjonen. Forbundsleder Anne Finborud mener at det ikke er behov for ytterligere privatisering og deregulering av tjenestesektoren, snarere tvert imot.

SL oppfordrer medlemmene om å delta på demonstrasjonen.

– SL er sterkt kritisk til å utsette sektorer som helse- og sosialtjenester, utdanning og kulturpolitikk for internasjonal konkurranse. SL sier derfor nei til TISA. Dersom det skulle bli en eventuell internasjonal avtale må ikke offentlige tjenester berøres av avtalen, noe også Norge har understreket i sitt innledende tilbud, sier Finborud.

Hun oppfordrer SL-medlemmer til å slutte opp om demonstrasjonen, og vil selv delta på arrangementet i Oslo.

– Vi ønsker å beskytte retten til et anstendig arbeidsliv, at maten vi kjøper i butikken er trygg og at demokratiske valgte organ ikke kan undergraves av multinasjonale selskapers profittjag, sier SL-leder Anne Finborud.

Konsekvenser for utdanningen?

Norge er aktiv pådriver i forhandlingene om en ny handelsavtale for tjenester. TISA forhandles fram av regjeringen, sammen med EU, USA og 19 andre land.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

TISA-avtalen skal lage et nytt regelverk for hvordan tjenestenæringen skal reguleres i Norge. Dette kan få konsekvenser for hvordan tjenester som post, telekom, vann- og energiforsyning, renovasjon og avløp, redningstjeneste, de offentlige helse- og sosialtjenester, utdanning, offentlig transport, boligbygging og tiltak innen byplanlegging og byutvikling og skal organiseres.

Flere organisasjoner og fagforbund frykter at TISA-avtalen vil føre økt konkurranseutsetting og privatisering av tjenester.

Regjeringen forhandler fram TISA-avtalen. Så langt er TISA-forhandlingene hemmelige, og ingen vet riktig hva Norge forhandler om bak lukkede dører.

Håper på stort engasjement

Folkeaksjonen mot TISA håper flere folk landet rundt vil ta initiativ til å arrangere noe på sin hjemplass denne dagen. Det kan være åpne møter, debatt, stands eller aksjoner for å nevne noe.

– Ta kontakt med Nei til EU, Attac, Fagforbundet, eller Rødt, SV, Sp, eller andre lokalt for å lage en lokal allianse. Ring lokalavisa og dere er i gang! Vi håper på å se initiativ og engasjement landet rundt!

Disse er med

20151008_Tisa_logo

Tilsluttet: Fagforbundet, Attac, Nei til EU, Norsk Tjenestemannslag NTL, EL og IT forbundet, LO i Oslo, LO Kommune, Fellesorganisasjonen FO, Postkom, Musikernes fellesorganisasjon, Handel og Kontor, Skolenes landsforbund (SL), Fagforbundet Oslo, Lokomotivpersonalets forening Oslo, NTL Universitetet i Oslo, Industri Energi Ungdom, Handelskampanjen, For velferdsstaten, STOPP TISA/TTIP, Kvinnefronten, Kvinnegruppa Ottar, Framtiden i våre hender FIVH Oslo, Changemaker og Greenpeace.

Støttes av: Senterpartiet, Senterungdommen, Rødt, Rød Ungdom, AUF, SV, Sosialistisk Ungdom, MDG, Oslo MDG, Feministisk Initiativ, Feministisk Ungdom, NKP og Ungkommunistene.

Demonstrasjonen arrangeres av Folkeaksjonen mot TISA, i samarbeid med nærmere 40 partier og organisasjoner.

Relevante lenker:

SL: TISA: Ingen avtale om økt privatisering av offentlige tjenester

TISA: Mer informasjon om TISA finner du her [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]