Lover å jobbe for flere lærlinger

Listetopper til kommunevalget har forpliktet seg til å jobbe for flere lærlinger i kommunene.     Det setter kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner…

25. august 2015

Samfunnet trenger flere med yrkesutdanning, og regjeringen har økt innsatsen for at flere skal få lærlingplass. (Foto: Pixabay/SL)

Det setter kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) stor pris på:

– Det er bra at mange nå forplikter seg til å ta i et ekstra krafttak for flere lærlingplasser. Ordførerkandidater og andre på valg må følge opp. Dette er en god investering i fremtidens medarbeidere, sier Sanner i en pressemelding.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Første nestleder i Skolenes landsforbund (SL), Terje Moen, er glad for at regjeringen jobber for å sikre flere lærlinger plass.

– Alt som kan være med på å øke antall lærlingplasser og sikre at elevene gjennomfører utdanningen er positivt, sier Moen.

Spark til kommunene

På Småtinget til NHO tirsdag, mottok Sanner over 700 underskrifter fra listetopper til kommunevalget. De har forpliktet seg til å jobbe for flere lærlinger i kommunene.

– Vi ser en positiv utvikling i staten. Jeg vil nå oppfordre kommunene til å følge etter, sier Jan Tore Sanner.

Det er en kjensgjerning at samfunnet trenger flere med yrkesutdanning. I mange år har private bedrifter trukket lasset og tilbudt lærlingplasser.

– Nå må det offentlige gjøre sitt, understreker Sanner.

– Vi må starte med oss selv, og hele regjeringen er engasjert i å skaffe flere lærlingplasser. Siden regjeringsskiftet har vi doblet antall lærlinger i departementene. Alle departementer som kan ha lærling, skal nå ha lærling.

Stiller krav

kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).(Foto: Torbjørn Tandberg/ KMD)

Regjeringen har økt innsatsen for at flere skal få en lærlingplass:

• Lærlingtilskuddet er økt med 10.000 kroner og det er varslet en ytterligere økning på 2.500 kroner.
  • Stimuleringstilskuddet for nye lærebedrifter er økt.
  • Det er varslet krav om at leverandører som inngår avtaler med det offentlige skal ha lærling i det prosjektet de utfører.
  • Det er stilt krav om at alle statlige virksomheter skal ha minst en lærling eller samarbeide med noen om å tilby lærlingplass.

I staten som helhet har det vært en økning på 16 prosent i antall lærlingkontrakter siden 2011. I kommunene har det vært en økning på 14 prosent i samme periode, ifølge Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]