Advarte mot ekspertgruppen

LO og Skolenes landsforbund advarte mot å opprette et ekspertutvalg som skal se på lærerrollen.   I et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen…

30. juli 2015

LOs nestleder Tor-Arne Solbakken. (Foto: Trond Isaksen)

I et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i mars i år, kommer det klart fram at Skolenes landsforbund (SL) beklager at det skal utpekes en ekspertgruppe om lærerrollen.

«Skolenes landsforbund må nok en gang få uttrykke vår skuffelse over at statsråden bevisst velger denne arbeidsformen når han skal følge opp det vi oppfatter som en av kjernepunktene i lærerkonflikten; stor avstand i partenes virkelighetsforståelse med hensyn til selve lærerrollen», var det klare budskapet til statsråden.

Trepartssamarbeid

Skolenes landsforbund uttrykte stor skuffelse i brevet:

SL-leder Anne Finborud.

«Vi er imidlertid svært skuffet over at statsråden ikke velger å la lærerrollen være et tema mellom partene, slik både LO og SL har etterspurt.»

Skolenes landsforbund hadde forventet at statsråden ville prioritere direkte dialog mellom partene om lærerrollen og viktige vilkår for lærernes arbeid.

– For oss er det åpenbart at en slik arbeidsform i større grad ville forplikte partene og gi oss et felles eieforhold til temaet. Vi viser til at det er blitt konflikt mellom KS og organisasjonene ved de fire siste tariffoppgjørene. Skolenes landsforbund mener det er en svært alvorlig situasjon i «klimaet» mellom partene, og vi beklager at statsråden ikke velger å bruke dette temaet som brubygging i et trepartssamarbeid. Det er åpenbart også et behov for rolleavklaring mellom departement og KS opp mot lærerne, sier forbundsleder Anne Finborud.

– Partene er nok en gang utelatt

Til tross for advarsler fra LO og Skolenes Landsforbund, velger statsråd Torbjørn Røe Isaksen å møte tillitskrisen i norsk skole med et ekspertutvalg.

Enda en gang er de reelle ekspertene – partene i tariffområdet – utelatt fra et regjeringsoppnevnt utvalg, uttaler LOs nestleder Tor-Arne Solbakken.

– Det er to grunner til at det er ekstra beklagelig i dette tilfellet. For det første kan den tillitskrisen som de fire siste lønnsoppgjørene i sektoren har dokumentert bare løses mellom partene. For det andre er det en krevende grensegang mellom utvalgets mandat og spørsmål som utvilsomt tilhører partene, og i noen grad også Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene, sier Solbakken til eget nettsted.

LOs råd til statsråden er at han i det minste utvider utvalget med representanter for partene, slik også Skolenes landsforbund har tatt til orde for.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]