Slik vil Skolenes landsforbund gjøre skolen mer praktisk

Hva skal til for at regjeringen lykkes med å gjøre undervisningen i skolen mer praktisk, variert og aktiv? Les rådene fra Skolenes landsforbund.

8. oktober 2024

Høring på Stortinget: Stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». 2. nestleder i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth. (Foto: Skolenes landsforbund)
Skolen skal bli mer praktisk, mer variert og mer aktiv, ifølge Kunnskapsdepartementet som har laget en egen stortingsmelding om nettopp det. Meldingen var tirsdag gjenstand for høring i Utdannings- og forskningskomiteen, der 2. nestleder Bodil Gullseth representerte Skolenes landsforbund. (Foto: Skolenes landsforbund)

Fredag 13. september la kunnskapsministeren fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». De siste årene har skolen opplevd svakere læringsresultater, lavere motivasjon, mindre trivsel og økt mobbing og fravær. Regjeringen vil derfor utvikle en mer praktisk skole hvor elevene lærer mer, trives bedre og er mer motivert, blant annet gjennom et nasjonalt program for praktisk læring og økt fysisk aktivitet.

Stortingsmeldingen er for tiden til behandling i Utdannings- og forskningskomiteen, der berørte organisasjoner tirsdag fikk komme med innspill. 2. nestleder Bodil Gullseth representerte Skolenes landsforbund i høringen, og innledet med å uttrykke forbundets støtte til at det teoretiske fokuset reduseres til fordel for mer praktisk læring, og at man finner en bedre balanse mellom digital og analog læring.

– Vi imøtekommer bevilgningene til mer analoge læremidler, flere bøker og styrket skolebibliotek, fordi dette vil gi lærerne et reelt valg av læringsmetode etter kompetansemål – og ikke hva som er tilgjengelig.

Videre fremhevet hun at medlemmene i Skolenes landsforbund påpeker at de ofte har store elevgrupper alene, at arealene er små og at utstyret er dårlig, noe som gjør praktisk undervisning vanskelig.

– De peker også på at et utstrakt faglærersystem ofte er til hinder for fleksibiliteten som man trenger for å drive med praktisk arbeid og bruk av nærområdet til undervisning, sa Bodil Gullseth.

SL mener: Positivt at regjeringen vil etablere egne pilotskoler som skal ha søkelys på mer praktisk læring

Skolenes landsforbund er opptatt av at rammene må styrkes rundt tverrfaglighet i skolen, og at det må legges til rette for at teamene får bruke god tid på utvikling av de tverrfaglige oppleggene.

– Praktisk arbeid i skolen kan være krevende. Man må ha både plass, tid, ressurser og kompetanse, understreket hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Høring på Stortinget: Stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». Nestleder i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth. (Foto: Skolenes landsforbund)
Åpen høring i Stortingets utdannings- og forskningskomité, om stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». Fra venstre: Kristian Ilner, Fellesforbundet, Joachim Nybakke, Fellesorganisasjonen (FO), Stig Johannessen, Skolelederforbundet, Bodil Gullseth, Skolenes landsforbund og May-Britt Sundal, Fagforbundet. (Foto: Skolenes landsforbund)

Skal stortingsmeldingen bli et nytt steg for å snu utviklingen i norsk skole, må alternative opplæringsarenaer få en naturlig og selvfølgelig plass i fellesskolen. Skolenes landsforbund mener alternative læringsarenaer kan bidra til økt motivasjon og mestringsfølelse hos elever som synes den ordinære skolegangen er utfordrende.

– Det er viktig med vide rammer for hva en alternativ læringsarena kan være, slik at det virkelig blir et alternativ til undervisning i fellesskolen. For å skape trygge rammer i bruk av alternative opplæringsarenaer, må voksentettheten være god. Dette er et viktig skritt mot en mer tilpasset og engasjerende opplæring for alle elever. Vi mener tiltaket treffer med tanke på å motvirke utenforskap, sa Bodil Gullseth til medlemmene av Stortingets utdannings- og forskningskomité.

Regjeringen vil gjøre det obligatorisk å tilby arbeidslivsfag til elevene, noe Skolenes landsforbund støtter.

– Da er det en selvfølge at man sørger for kompetanse, rom og utstyr. For alle fag er det viktig å ruste skolen med en god utstyrspark. Utstyr er mer enn ispinner og limpistol.

Dato for debatt og vedtak i Stortinget er ennå ikke satt.

Les 1. innspill fra Skolenes landsforbund her (PDF)

Les 2. innspill fra Skolenes landsforbund her (PDF)