Fare for storstreik i Oslo kommune

Det er overhengende fare for storstreik i Oslo kommune. Kan stenge skoler og barnehager i seks bydeler.

23. mai 2024

3150 LO-medlemmer i kommunen er i streik fra onsdag, hvis de ikke kommer til enighet med Oslo kommune. (Foto: Getty Images/Illustrasjon) L

Oppgjøret i Oslo kommune og staten fortsetter på overtid natt til fredag.

Fra før har LO Kommune Oslo varslet at 1.894 medlemmer av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes landsforbund og Creo går ut i streik ved arbeidstidens start fredag 24. mai – hvis det ikke blir enighet i meklingen i lønnsoppgjøret i Oslo kommune.

LO Kommune Oslo varsler torsdag uttak av 256 nye medlemmer fra onsdag 29. mai, ifølge en pressemelding.

Det betyr at 3.150 LO-medlemmer i Oslo kommune kan være i streik fra onsdag 29. mai.

– Kommunale barnehager, AKS og skoler kan bli stengt i seks bydeler, sammen med andre sentrale tjenester som miljøstasjoner, Deichman og Munch, sier Anna Elisabeth Uran, streikeleder og 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

Skolenes landsforbund varsler følgende plassfratredelser fra arbeidsdagens start 24. mai:

• Manglerud skole 10
  • Munkerud skole 2
  • Edvard Munch videregående skole 4

Mandag 30. april ble det brudd i forhandlingene mellom LO Kommune Oslo og Oslo kommune. Fra 21. mai har mekling pågått. Blir det ikke enighet innen fristen ved midnatt, natt til fredag 24. mai, blir det streik.

LO Kommune Oslo er forhandlingssammenslutningen av LO-forbund i Oslo kommune. Skolenes landsforbund er med i sammenslutningen. Roger Vinje, leder i Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag, representerer forbundet i forhandlingene sammen med nestleder Mishell Shakar.

LO Stat har varslet at nærmere 1100 statstilsatte vil bli tatt ut i streik fra 24. mai, hvis ikke meklingen som nå pågår fører fram. Også her er fristen for å bli enige ved midnatt. Det er Oslo som rammes i første fase.