– Vi skal fortsatt lytte til grasrota

Landsstyret i Skolenes landsforbund er samlet til møte på Sørmarka onsdag til fredag, for øvrig det første møtet i landsstyret valgt på landsmøtet i april. – Vi skal fortsette det gode grasrotarbeidet som forrige landsstyret satte i gang, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin velkomsttale.

22. september 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker. (Foto: Skolenes landsforbund)

I tillegg til å rose et fantastisk program, og at hun ønsker seg en gode debatter på Sørmarka, viste Mette Johnsen Walker fram et bilde på storskjermen, som hun skal ha en kopi av på kontoret sitt. Det heter «Bjerk i storm», er et maleri av I. C. Dahl fra 1849.

– Som den beskjedne bergenser jeg er, har jeg tolket bildet på min egen måte. Bjerk trenger mye næring. Dette treet har røtter som går langt ned i bakken. Derfor klarer bjerka å bli stående også i storm. Skal vi som sitter på forbundskontoret få den styrken, eller næringen, vi trenger for at vi skal kunne stå når det stormer, må vi ha veldig god kontakt nedover i organisasjonen. Den kontakten er det dere som skal bringe opp her på Sørmarka, som landsstyre.

– Jeg ønsker at landsstyret skal få en god start, der vi allerede nå begynner arbeidet med å videreføre det gode oppstrømsarbeidet som så dagens lys i forrige periode. Skal vi stå trygt når det stormer, trenger vi all den næringen dere kan gi oss ved å dele tankene deres. Vi, og dere, skal ta grasrota på alvor, sa Mette Johnsen Walker.

Ambisjoner for det nye landsstyret var da også første punkt på programmet etter konstitueringen onsdag. Temaet engasjerte stort.

Kompetanseløftet, fullføringsreformen, hovedtariffoppgjøret 2022, ny opplæringslov, læremidler, tillitsreform, støtte til Norsk Folkehjelp og forbundets strategi og arbeid framover i lys av valgresultatet er andre saker som skal behandles. Også landsmøtet, del 2, i Sarpsborg i november, står på sakslisten.

Eksterne innledere: LO-sekretær Trude Tinnlund (fullføringsreformen), LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad (hovedtariffoppgjøret) og Heidi Gulbrandsen Smerud, rådgiver i Norsk Folkehjelp.

Relevante lenker
SL: Dette er landsstyret fram til 2025
SL: Johnsen Walker ny forbundsleder i SL

Landsstyret i Skolenes landsforbund er samlet til møte på Sørmarka onsdag til fredag. (Foto: SL)