Johnsen Walker ny forbundsleder i SL

Mette Johnsen Walker (57) er valgt til ny forbundsleder i Skolenes landsforbund (SL). Hun overtar etter Anne Finborud, og tiltrer 1. august.

14. april 2021

Mette Johnsen Walker tiltrer 1. august som ny forbundsleder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Mette Johnsen Walker meldte seg inn i Skolenes landsforbund i 2014 og ble valgt til forbundssekretær på landsmøtet i 2017, og har siden da hatt permisjon fra jobben som lærer i norsk for innvandrere på Nygård skole i Bergen. Før det har hun undervist i kunst- og håndverk, fransk og spansk på Ortun skole i Bergen.

– Takk for tilliten landsmøtet har gitt meg. Jeg ser fram til å løfte forbundet i en ny landsmøteperiode sammen med alle på forbundskontoret og ikke minst medlemmene. I Skolenes landsforbund er det nemlig tradisjon å lytte til medlemmene, altså grasrota, når vi utformer framtidas skolepolitikk, og det skal vi fortsette med, sier Mette Johnsen Walker.

Les også: – Med dette gode teamet blir det jo bare gøy! (frifagbevegelse.no)

Den påtroppende forbundslederen gleder seg over et forbund i vekst.

– Stadig flere får øynene opp for at Skole-Norge trenger et større SL, og vi har hatt medlemsvekst de siste årene. Vi former det norske samfunnet sammen med LO, og vi bidrar til at LO vokser i offentlig sektor. Denne viktige jobben vil naturligvis ha høy prioritet de neste årene. Vi gjør hverandre sterkere ved å lytte til hverandre, fortsetter Johnsen Walker.

Landsmøtet har valgt Jon Oddvar Holthe til 1. nestleder og Bodil Gullseth til 2. nestleder/hovedkasserer. Begge er i dag forbundssekretærer i forbundet. Chris Gøran Holstad, Jeanine Norstad, Lene Merete Bakkedal og Geir Allan Stava er valgt til forbundssekretærer, sistnevnte i 50 prosent stilling.

Valgene er gjort for perioden 2021-2025. Alle tiltrer 1. august.

SLs nye ledertrio fra 1. august: Mette Johnsen Walker (i midten), Jon Oddvar Holthe (1. nestleder) og Bodil Gullseth (2. nestleder). (Foto. SL)

Nytt forbundsstyre fra 1. august

• Tomas Reikvam (SL Vestland)
  • Staale Andre Bergersen (SL Vestfold Telemark)