Protesterer mot fengsling av iransk lærer

12. september 2018

Skolenes landsforbund og LO krever i et felles brev til Irans øverste leder at den fengslede læreren og fagforeningsaktivisten Mohammed Habibi løslates umiddelbart. Habibi ble nylig dømt til 10,5 år i fengsel og 74 piskeslag.

Mohammed Habibi ble arrestert i mai under en fredelig protest og har siden sittet i forvaring under svært tøffe forhold. Han er blitt alvorlig mishandlet, og myndighetene nekter han nødvendig medisinsk hjelp, ifølge familien hans.

«Forbrytelsen» er at han er medlem av det iranske lærerforbundet i Teheran (Iranian Teachers’ Association of Tehran). Habibi er bare en av mange medlemmer av uavhengige fagforeninger som trakasseres av iranske myndigheter for å utføre helt lovlige aktiviteter.

Det er ikke første gang Iran fengsler tillitsvalgte på grunn av deres faglige aktivitet, og SL/LO minner Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, i brevet om at landet har ratifisert ILO-konvensjonene 87 og 88 som omhandler friheten til å danne og bli medlem av fagforeninger.

«Vi ber myndighetene i Iran om å ta nødvendige grep slik at Mohammed Habibi og andre fagforeningsaktivister, som er fengslet for lovlige aktiviteter, blir løslatt umiddelbart, skriver SL/LO i brevet til ayatolla Ali Khamenei, som er signert forbundsleder Anne Finborud og Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i LO.

Relevante lenker
SL: Lærere i Iran kjemper for sine rettigheter

Skolenes landsforbund på Facebook!