– Beste kurset jeg har vært på!

26. september 2017

Lian Taraldsen

Spennende og lærerikt, men samtidig mye informasjon å ta til seg. Slik beskriver Tommy Lian Taraldsen kurset for nye tillitsvalgte i Skolenes landsforbund. – Det beste med SL, er den gode hjelpen du får som tillitsvalgt, sier han.

Om lag 40 nye tillitsvalgte i Skolenes landsforbund har vært samlet til kurs i Oslo mandag og tirsdag. Deltakerne er fra hele landet.

Målet er å gi trygghet i rollen som tillitsvalgt, noe som innebærer en innføring i de viktigste lover og avtaler tillitsvalgte må ha oversikt over samt råd og tips om hvordan bli en god og trygg representant for SL på medbestemmelsesmøtene.

Tommy Lian Taraldsen er lærer og vara arbeidsplasstillitsvalgt ved Sande ungdomsskole i Vestfold. Han beskriver kurset som svært matnyttig.

Lokale forhandlinger

– Det har vært veldig spennende og lærerikt. For min del, som ikke har vært med i fagforeningsarbeid tidligere og er fersk i gamet, er det mye informasjon å bearbeide på kort tid. Mye av det jeg har lært på kurset, vil jeg få bruk for i hverdagen fremover, sier Lian Taraldsen.

Han opplever ikke kurset som vanskelig, men understreker at det er svært mye informasjon som skal fordøyes på kort tid.

– Jeg må innrømme at jeg tar ganske utførlige notater, som blir gode å ta fram når jeg skal jobbe med problematikken senere. Det er nok det beste kurset jeg har vært på, og blir godt å ha i bagasjen med tanke på lokale forhandlinger som er like rundt hjørnet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tommy Lian Taraldsen er plasstillitsvalgt ved Sande ungdomsskole i Vestfold. Han beskriver kurset som svært matnyttig. (Foto: SL)

– Mer enig i SLs skolepolitikk

To lærere ved Sande ungdomsskole var allerede medlem i Skolenes landsforbund, da Tommy Lian Taraldsen begynte på skolen. For ham var det et enkelt valg å forlate Norsk Lektorlag til fordel for SL og LO.

– Jeg meldte meg ut av Lektorlaget, mest på grunn av lønnspolitikken de fører. Ulike erfaringer med representanter fra andre forbund var også avgjørende for at jeg valgte SL. Til syvende og sist er jeg rett og slett mer enig i den skolepolitikken som Skolenes landsforbund fører, sier Taraldsen.

– LO og Skolenes landsforbund har dessuten bedre forsikringer! Det må vi ikke glemme, understreker han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Om lag 40 nye tillitsvalgte i Skolenes landsforbund er samlet til kurs. (Foto: SL)

– Du får alltid svar fra SL

Tommy Lian Taraldsen har satt stor pris på de to kursdagene i Oslo. Det å møte mange andre tillitsvalgte, er noe han verdsetter høyt.

– Tillitsvalgte fra hele landet er samlet, og det er lærerikt å høre deres erfaringer. Det er betryggende å høre at det ikke bare er vi i Sande som har uryddige forhold og ting å ta tak i. Ulike spørsmål fra ulike synsvinkler underbygger dette, og alle får gode svar fra kurslederne. Ja, noe med det beste med kurset og Skolenes landsforbund, er at du får svar raskt – og ikke minst god hjelp.

– Stort behov blant tillitsvalgte

Skolenes landsforbund prioriterer kursing av nye tillitsvalgte høyt, ifølge 2. nestleder og kursholder Chris Gøran Holstad.

– Det er ingen tvil om at mange tillitsvalgte har stort behov for å samles for å diskutere saker de jobber med til daglig, og for å få faglig påfyll. Mange er usikre på hva som er riktig ifølge avtaleverket når det gjelder for eksempel tilsettinger, oppsigelser og overtallighet. Våre erfaringer med kursene er gode. Dette er noe SL vil fortsette med, sier han.

De andre kursholdere er forbundssekretær Bodil Gullseth, forbundssekretær Mette Johnsen Walker og SLs seniorrådgiver Gunnvor Sen.

2. nestleder og kursholder Chris Gøran Holstad sier kursing av nye tillitsvalgte er noe SL prioriterer høyt. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund på Facebook!

Relevante lenker:
SL: Kurs for nye tillitsvalgte