– Akademikerne står med lua i hånda

4. mai 2016

Gunnvor Sen, ny 2. nestleder i Skolenes landsforbund (SL).

– Akademikerne i staten har forhandlet seg tilbake til 1800-tallet, og står nå med lua i hånda og skal få lønn etter sjefens forgodtbefinnende, sier 2. nestleder i Skolenes landsforbund, Gunnvor Sen.

Hun har ingen forståelse for at Akademikerne og staten kaller forhandlingsresultatet for moderne lønnspolitikk.

– Akademikerne kaller det moderne lønnspolitikk å gi fra seg retten til å streike for framtidig lønn og pensjon. Det er en rettighet mennesker i mange andre land kjemper for å få eller beholde. Vi i Skolenes landsforbund gir ikke fra oss streikeretten, sier Gunnvor Sen.

Meklingen i gang

Akademikerne har blitt enige med Staten om en tariffavtale. 75 prosent av pengene skal fordeles ved lokale forhandlinger i år. Til neste år skal alt fordeles lokalt. På nettsidene sine jubler sammenslutningen og betegner avtalen som et «gjennombrudd for en moderne lønnspolitikk».

Alle de andre hovedsammenslutningene i staten, LO Stat, Unio og YS, har brutt forhandlingene.

LO Stat-leder Tone Rønoldtangen møtte onsdag morgen hos Riksmekleren for å innlede det som blir en utfordrende mekling i statsoppgjøret. Frist for å avslutte meklingen er ved midnatt 25. mai.

Rønoldtangen mener at årets oppgjør handler om uendelig mye mer enn penger. Hun mener regjeringen truer selve trepartssamarbeidet, ifølge et blogginnlegg publisert på frifagbevegelse.no.

– Splitt og hersk-teknikk

20160504_Tone_Rønoldtangen
LO Stat-leder Tone Rønoldtangen møtte onsdag morgen hos Riksmekleren. (Foto: Ole Palmstrøm, LO Stat)

Etter en dramatisk avslutning av forhandlingene i statsoppgjøret, står staten altså igjen med en avtale kun med Akademikerne og deres drøyt 30.000 medlemmer. De tre hovedsammenslutningene som sa nei representerer nærmere 100.000 statsansatte.

– Vi ble møtt med en splitt og hersk-teknikk fra statens side. Nå står de igjen med en avtale med Akademikerne. Jeg er svært overrasket over at de i det hele tatt våger å gjøre dette, sa Tone Rønoldtangen til eget nettsted etter at forhandlingene brøt sammen natt til 1. mai.

– Akademikerne når kanskje et kortsiktig mål, men på lang sikt tror jeg ikke dette er bra, verken for staten som arbeidsgiver, for de statstilsatte eller for brukerne av våre tjenester. Dette er ikke et opplegg som vil føre til at staten vil være en attraktiv arbeidsgiver for alle og ikke bare noen grupper, la hun til.

• Hovedtariffavtalen med Akademikerne er med virkning fra og med 1. mai 2016, ifølge en pressemelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet: Les hele pressemeldingen her

Relevante lenker:
frifagbevegelse.no:
Akademikerne inngikk avtale med staten
frifagbevegelse.no: Pensjonssamtaler i vranglås
SL: Enighet i lønnsoppgjøret i Oslo