1100 nye lærere i barneskolen

KrF mener de yngste barna trenger lærerne mest.   – Det er i de første skoleårene man legger det avgjørende grunnlaget for videre læring. Vi…

4. mars 2016

Barneskolene rundt i Norge skal få flere lærere. (Illustrasjonsfoto: SL)

KrF mener de yngste barna trenger lærerne mest.

– Det er i de første skoleårene man legger det avgjørende grunnlaget for videre læring. Vi har derfor forhandlet inn 1100 nye lærerstillinger til 1.–4. trinn, sier Anders Tyvand, stortingsrepresentant for KrF, til Dagsavisen.

I løpet av fjoråret ble det opprettet 700 nye stillinger. De kommunene med lavest lærertetthet fra før, fikk flere lærere. Nå vil de økte ressursene komme alle kommuner til gode.

– Hvordan skal lærerne fordeles i skolene?

– Vi er opptatt av å la skolene ha mulighet til å fordele lærerne på egen hånd. Vi gir skolene ressurser, men vil ikke legge føringer på hvor mange elever det skal være per lærer, sier Tyvand.

Relevante lenker:
SL: – Glad for at Torbjørn Røe Isaksen snur
SL: – Lider kunnskapsministeren av kunnskapsvegring?
SL: – Statsråden overkjører det lokale demokratiet
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: Røe Isaksen – en kompromissløs pratmaker?