– Glad for at Torbjørn Røe Isaksen snur

Prøveprosjektet med 600 flere lærere på ungdomstrinnet skal likevel følgeevalueres. – Bra at kunnskapsministeren snur, sier SL-nestleder Terje Moen.   Høsten 2012 vedtok Stoltenberg-regjeringen…

3. mars 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innrømmer nå at han gjorde en for dårlig jobb da han avlyste evaluering av forsøksprosjektet med 600 lærere . (Foto: SL)

Høsten 2012 vedtok Stoltenberg-regjeringen å bevilge 1,5 milliarder kroner over en fireårsperiode til 600 nye lærerstillinger i ungdomsskolen.

I retningslinjene fra Kunnskapsdepartementet ble det slått fast at tiltaket skal følgeevalueres etter oppstart høsten 2013. Etter at de blåblå overtok samme høst, er det ikke foretatt noen større evaluering, skriver Dagsavisen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innrømmer nå at han gjorde en for dårlig jobb da han avlyste evaluering av forsøksprosjektet med 600 lærere. Nå blir det evaluering.

– Nå i ettertid ser jeg at grunnskolens statistikk og rapportering fra kommunene ikke vil gi en god nok informasjon til å vurdere betydningen av tilskuddsordningen, vedgikk kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen under spørretimen i Stortinget onsdag, ifølge Dagsavisen.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Skolenes landsforbund (SL) er tilfreds med at statsråden snur:

– Torbjørn Røe Isaksen har forstått viktigheten av at forsøket med 600 nye lærerstillinger i ungdomsskolen følgeevalueres for å måle effekten dette har hatt på undervisningen. Det skulle bare mangle at statsråden holder seg til retningslinjene gitt av eget departement, sier Terje Moen, 1. nestleder i SL.

Relevante lenker:
SL:
– Lider kunnskapsministeren av kunnskapsvegring?
SL: – Statsråden overkjører det lokale demokratiet
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: Røe Isaksen – en kompromissløs pratmaker?[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]