Vil ta barnetrygden fra familier

For mange elever er borte fra skolen i månedsvis, mener regjeringen. Nå kan barnetrygden ryke! Regjeringen foreslår å kutte i barnetrygden for familier som holder…

27. april 2015

Barneminister Solveig Horne mener det bør få en konsekvens at foreldre holder barna borte fra norsk skole i flere måneder. (Foto: Ilja C. Hendel, Wikipedia/SL)

Regjeringen foreslår å kutte i barnetrygden for familier som holder barna borte fra norsk skole i månedsvis til fordel for opphold i utlandet, skriver VG.

Barneminister Solveig Horne (Frp) vil sende på høring et forslag å stramme inn retten til barnetrygd under utenlandsopphold fra seks til tre måneder. Bakgrunnen er de årvisse meldingene fra skolene om elever som ikke dukker opp til skolestart  – og blir borte i månedsvis.

– Kommuner har bedt regjeringen om tiltak for å motvirke langvarig skolefravær fra elever. Jeg er bekymret over situasjonen for barn som ikke møter på skolen og ikke får den undervisningen de har krav på. En innstramming i retten til barnetrygd betyr at foreldre ikke kan belage seg på lengre opphold med barnetrygd utenfor Norges grenser, sier Horne til VG.

• Utdanningsbyrådet i Oslo er svært tilfreds med innstrammingen som nå er blitt et høringsforslag fra regjeringen: Les hele saken i VG

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen:  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International