Vil ha mer fysisk aktivitet i skolen

Unge Venstre ønsker at elever i grunnskolen skal få flere timer med fysisk aktivitet i uken.   En stadig større del av befolkningen er…

7. desember 2015

Unge Venstre ønsker flere timer med fysisk aktivitet i uken fordi det gir bedre helse og mindre risiko for sykdom og skader. (Foto: Pixabay)

En stadig større del av befolkningen er for lite fysisk aktive. Det fører til en dårligere helse og diverse livsstilsykdommer. Grunnlaget til et aktivt liv legges i barne- og ungdomsårene, skriver Unge Venstre på sin hjemmeside.

Ungdomspartiet refererer til undersøkelser som viser at 15 år gamle norske gutter i gjennomsnitt sitter hele 70 prosent av dagen, på nivå med 80 år gamle pensjonister. I en OECD-rapport fra 2010 går det frem at norske ungdommer er de nest mest stille sittende i Europa.

«Fysisk aktivitet og kroppsøving helt nødvendig for å ha en god helse og et sunt liv. En dårlig fysisk helse gir økt risiko for å få diabetes type 2, hjerte og karsykdommer samt noen krefttyper, og kan være årsak til diverse skader», skriver Unge Venstre og peker på at sykdommer og skader på sikt blir svært dyrt for samfunnet.

En siste grunn til at det bør innføres mer fysisk aktivitet i skolen er at det kan bidra til å jevne ut sosiale helseforskjeller, følge Unge Venstre.

Skolenes landsforbund har i sitt «utdanningspolitiske program» vedtatt at barnehagen og skolen skal ha god tid og rikelig plass til lek og fysisk utfoldelse.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen