– Vi må ha trua på framtida

1. mai 2018

Forbundsleder Anne Finborud ønsket i 1. mai-talen sin å inspirere til å ha trua på framtida. – For å lykkes, må politikken drives fram nedenfra, sa hun på Røros. SE  BILDER FRA 1. MAI

(SL markerte seg flere steder 1. mai. Se bilder nederst i saken)

Anne Finborud var hovedtaler på Røros 1. mai, i Sangerhuset.

– Jeg er veldig glad for at det var stinn brakke. Fokus var på framtida. Og det var veldig god stemning. I min tale, fokuserte jeg på at vi må jobbe i breie allianser for å fremme arbeiderbevegelsens verdier i framtida. Det var et brennende engasjement. Også appellantene var opptatt av framtida, sier Finborud.

Hun synes det var spesielt hyggelig at rørosingene har rekruttert så mange unge folk, både i LO lokalt og partiene.

– Dette sprer optimisme for framtida. Vi skal vinne kampen om arbeidslivet og styrke folkemakta framfor markedsmakt.

Mindreårige i asyl

Nedleggelsen av asylmottaket på Moan gård fikk stor oppmerksomhet på Røros i 2017. «Ja til human flyktningepolitikk» var en egen parole under årets 1. mai-markering.

– På Røros viste dere ekte solidaritet og hjerterom med det tilbudet dere ga mindreårige i asyl på Moan gård. Dere valgte å gi ungdommene på Moan gård, opplæringstilbud på skolen. Skolenes landsforbund jobber nå i en brei allianse for å få lovfestet retten til skoletilbud til mindreårige i asyl, sa Finborud i talen sin.

Avslutningsvis manet hun opp til fortsatt kamp og innsats.

– Når de røde flagg vaier over Røros, blir jeg glad. Når jeg ser på alle dere som stiller opp, blir jeg optimistisk. Vi må tro at det er mulig å skape vår felles framtid på arbeiderbevegelsenes verdigrunnlag. Slik vi har skapt historien – skal vi skape framtida, oppfordret hun avslutningsvis.

– Heia Røros!

Skolenes landsforbund på Facebook!

Budskapet fra Skolenes landsforbund på Youngstorget var krystallklart 1. mai: «Takk til Simon Malkenes! Kampen for ytringsfrihet i Osloskolen må fortsette!» (Foto: SL)
SL har krevd at reprimanden Malkenes fikk fra sin rektor blir trukket tilbake, og oppfordrer alle andre fagforbund som er opptatt av ytringsfrihet til å støtte vårt krav i denne saken. (Foto: SL)
Skolenes landsforbund i 1. mai-toget i Haugesund.
Forbundssekretær Geir Allan Stava holdt appell på bautaen over Bernard Hansen i Haugesund. (Foto: Hans Einar Johannessen)
Bodil Gullseth holdt appell i Meråker 1. mai. Gullseth er lærer ved Meråker skole, men har for tiden permisjon for å arbeide som forbundssekretær Skolenes landsforbund.
Glade SL-ere klare til innsats i Bergen. Hovedtaler var forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum. Veldig god tale, men så var han på hjemmebane også!