Veileder lærerstudenter med nettbrett

Bruk av nettbrett i praksisperiodene kan gi bedre veiledning, viser de foreløpige resultatene fra et banebrytende forsøksprosjekt. SE VIDEO! Mer erfaringsdeling, bedre observasjoner, større…

24. april 2015

Bruk av nettbrett i praksisperioden kan gi bedre veiledning. (Foto: UiA/PULS)

Mer erfaringsdeling, bedre observasjoner, større engasjement og bedre veiledning. Det er noen av de foreløpige resultatene midtveis i et større samarbeidsprosjekt – «Nettbrett i praksisveiledning» – der Universitet i Agder leder an.

Dosent Petter Mathisen, ved universitetets pedagogiske utviklingssenter Puls, leder forsøksprosjektet. Han er full av lovord:

– Litt forsiktig skal vi vel være ennå. Men det er klart – så langt ser det lovende ut, ja faktisk svært så lovende, sier Mathisen til eget nettsted.

I snart to år har Puls, ved Mathisen og hans kollega og samarbeidspartner, dosent Cato Bjørndal ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, ledet det nyskapende utprøvingsprosjektet.

Prosjektets målsetting er å utforske og utvikle nettopp bruk av nettbrett til observasjon og veiledning i lærerstudentenes praksisperioder.

Tanken er at nettbrett kan bidra til å styrke sammenhengen mellom veiledningens tre grunnleggende aktiviteter: Undervisning, observasjon og veiledning.

• Bruken av nettbrett skaper engasjement og innsats både hos studentene og hos veilederne: Les hele saken HER
  • Se film om prosjektet HER