Veileder lærerstudenter med nettbrett
Bruk av nettbrett i praksisperiodene kan gi bedre veiledning, viser de foreløpige resultatene fra et banebrytende forsøksprosjekt. SE VIDEO! Mer erfaringsdeling, bedre observasjoner, større…
24. april 2015
Runar Nørstad
Bruk av nettbrett i praksisperiodene kan gi bedre veiledning, viser de foreløpige resultatene fra et banebrytende forsøksprosjekt. SE VIDEO!
Mer erfaringsdeling, bedre observasjoner, større engasjement og bedre veiledning. Det er noen av de foreløpige resultatene midtveis i et større samarbeidsprosjekt – «Nettbrett i praksisveiledning» – der Universitet i Agder leder an.
Dosent Petter Mathisen, ved universitetets pedagogiske utviklingssenter Puls, leder forsøksprosjektet. Han er full av lovord:
– Litt forsiktig skal vi vel være ennå. Men det er klart – så langt ser det lovende ut, ja faktisk svært så lovende, sier Mathisen til eget nettsted.
I snart to år har Puls, ved Mathisen og hans kollega og samarbeidspartner, dosent Cato Bjørndal ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, ledet det nyskapende utprøvingsprosjektet.
Prosjektets målsetting er å utforske og utvikle nettopp bruk av nettbrett til observasjon og veiledning i lærerstudentenes praksisperioder.
Tanken er at nettbrett kan bidra til å styrke sammenhengen mellom veiledningens tre grunnleggende aktiviteter: Undervisning, observasjon og veiledning.
- Bruken av nettbrett skaper engasjement og innsats både hos studentene og hos veilederne: Les hele saken HER
- Se film om prosjektet HER