– Utsett innføringen av fagfornyelsen

Skolenes landsforbund oppfordrer kunnskapsminister Guri Melby (V) til å utsette innføringen av fagfornyelsen til 1. august 2021.

28. mars 2020

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Etter planen skal nye læreplaner innføres fra begynnelsen av neste skoleår, i august i år. Men så kom koronakrisen.

Lærerne har måttet omstille hele undervisningssituasjonen til at opplæringen skjer under nye forhold og i stor grad over nett. Det byr på ekstra utfordringer for dem å samtidig skulle sette seg inn i alle de nye læreplanene.

Ny kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) hadde sist fredag et videomøte med forbundsleder Anne Finborud og de andre sentralt tillitsvalgte i Skolenes landsforbund (SL) – som deltok på møtet fra sine hjemmekontor.

– Vårt primære ønske er at fagfornyelsen utsettes ett år, både av hensyn til lærerne og andre skoleansatte. Lærerne vil trenge tid når skolen skal restartes på å ta igjen tapt undervisning og på å skape trygghet i læresituasjonen, for å unngå en enda mer snublende start. Vi mener det er uansvarlig – både med tanke på fagfornyelsen og av hensyn til den situasjonen vi har nå med koronakrisen – å sette i gang en stor skolereform med innføring av nye læreplaner nå, sier forbundsleder Anne Finborud til FriFagbevegelse

– Vårt foreløpige mål er at det meste skal gå som normalt og at regjeringens planer skal iverksettes. Mitt inntrykk er at de fleste er positive til fagfornyelsen. Men jeg skjønner at jo lengre skolene er stengt, jo vanskeligere blir det å gå tilbake til det normale. Vi tar med innspillet fra SL i vår videre vurdering – og vil gjerne fortsette å ha dialog med SL både om hvordan det er realistisk å få det til og hvordan vi skal gjøre det, svarer kunnskapsminister Guri Melby.