Utfordret Mæland fra talerstolen

20. november 2018

Kuttene regjeringen har gjennomført i staten rammer barn og unge, det mest sårbare vi har, samt landets skoler, sa forbundssekretær Mette Johnsen Walker fra talerstolen på Kartellkonferansen.

LO Stats Kartellkonferanse åpnet på Gol tirsdag, og leder Egil André Aas åpnet konferansen med å utfordre kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) på kuttene regjeringen har gjennomført i staten. En reform regjeringen kaller avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen.

Egil André Aas er sterkt kritisk til disse kuttene.

– Et ødeleggende, demotiverende og demonterende tiltak det er nødvendig å kjempe mot nå er den såkalte avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE). Vi synes ikke det er en reform. Si det som det er. Dette er kutt, sa Aas fra talerstolen ifølge frifagbevegelse.

Statsråd Monica Mæland var invitert til Gol for å innlede om «Fem år ved makta. Hva vil regjeringen med offentlig sektor?».

– Dette er kanskje litt som å banne i kirka, men det var jaggu på tide at også staten begynte å effektivisere. Dette har både kommunene og bedriftene gjort i alle år, sa Mæland.

– Fellesskolen er bærebjelken

I den påfølgende debatten, tegnet SLs forbundssekretær Mette Johnsen Walker seg på talerlisten og utfordret kommunal- og moderniseringsministeren:

– Offentlig sektor er til for innbyggerne. Barn og unge er blant de mest sårbare av disse. Reformene du henviser til er i realiteten sparetiltak der sentralisering er en av konsekvensene. Skoler legges ned. Linjer på videregående skoler legges ned. Når skoler legges ned, slår foreldrene ring rundt dem og oppretter privatskoler for å bevare nærskolen. Dette er ikke et sparetiltak, for private skoler koster gjerne mer enn offentlige skoler. I videregående skole, er det ungdommer som har lyst til å ta yrkesfag – men som nødvendigvis ikke fullfører. Det kan være fordi linjen legges ned eller fordi de ikke får lærlingeplass. Hva skjer med disse ungdommene, spurte Johnsen Walker fra talerstolen og fortsatte:

Fellesskolen er bærebjelken i norsk utdanning, og den skal vi verne om. Folk må være trygge på at skolen er der de bosetter seg. Skolen er viktig. Vi snakker om de mest sårbare av innbyggerne. Og det er de som offentlig sektor er for. Barn og unge skal bli tatt vare på, sa forbundssekretæren til applaus fra salen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) forsvarer kuttene i offentlig sektor. (Foto: SL)

Takket for engasjementet

Monica Mæland begynte sin 10 minutter lange oppsummering med å svare Mette Johnsen Walker:

– Jeg har et annet politisk utgangspunkt og en annen politisk mening. Og det kan vi jo godt samarbeide om. Men dere kommer til å stemme på de rødgrønne. Jeg kommer ikke til å gjøre det. Litt satt på spissen. Men fabelaktig å høre engasjementet ditt, sa statsråden.

Skolenes landsforbund på Facebook!