Undersøkelse ga alarmerende svar
Lærerne driver ikke bare undervisning, viser en undersøkelse utført blant medlemmene i Skolenes landsforbund.
30. november 2023
Runar Nørstad
Lærere vasker urin, avføring og blod, handler mat, trøster, vekker unger som ikke er kommet seg på skolen, hjelper til med bank-id og alt mulig annet som ikke har med undervisning å gjøre.
– Vi visste at lærere gjør mye annet enn å undervise, men ikke at det var så mye av det. Det enorme omfanget er svært alarmerende. Jeg ble helt satt ut, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker i et intervju med Dagbladet.
Undersøkelsen ble gjennomført i oktober. Over 1.200 medlemmer har svart, og av disse svarte 200 også utfyllende på et åpent formulert spørsmål om hva kontaktlærerne holder på med som ikke har med jobben å gjøre.
Skolenes landsforbund har sammenfattet svarene i en 10 på topp liste over gjøremål som ikke handler om undervisning.
- Tømmer søppel, vasker pulter, bord, toalett, rydder gangen, tørker støv og mopper gulv.
- Diskuterer pedagogiske opplegg med foreldre.
- Veileder, trøster og mekler mellom foreldre og loggfører alt for sikkerhets skyld.
- Lader iPad-er og fikser ulike digitale apper.
- Kjøper inn undervisningsutstyr, låner ut turutstyr og handler med mat til elever som ikke har.
- Ordner opp i uenigheter, krangling, slåssing, ufint språk og kjører elever til ulike instanser når foreldre ikke kan. Snakker med elevene som trenger det på kveldstid og i helger.
- Følger og henter barn på bussen, ved porten, fra foreldres bil, vekker dem og henter hjemmefra.
- Tar imot telefoner fra elever på kvelden, registrerer og følger opp fravær.
- Skifter bleier (dette gjelder både barnehage og skole).
- Hjelper foreldre med bank-id, hjelper med å lese offentlige brev, hjelper med å søke stipend.
Mette Johnsen Walker understreker at lista er mye lenger og mer omfattende, men punktene over er altså det som mest av alt går igjen.
– Uhell skjer med små barn. Man kan bli syk eller man kan skade seg. Så når lærerne vasker oppkast, urin, avføring eller blod – så er det ikke fordi det er deres jobb, men fordi ingen andre er der for å gjøre det, sier Walker til Dagbladet.
Lederen av Skolenes landsforbund mener at det må gjøres noe med den totale arbeids- og ansvarsmengden som etter hvert er dyttet over på lærere på alle nivåer i undervisnings- og oppvekstsektoren. Hun slår fast at økte ressurser er svaret på utfordringene.
Relaterte saker
SL: – Er for få voksne i skolen