Teori og praksis – hånd i hånd

Skolenes landsforbund Nordland er bekymret for at de praktiske fagene nedprioriteres i skolen.   Uttalelse vedtatt av representantskapsmøtet, Skolenes landsforbund Nordland.   Før i…

8. juni 2016

I den videregående skolen har den praktiske delen av yrkesfagene blitt mer teoretiske. Det bekymrer Skolenes landsforbund Nordland. (Foto: Pixabay)

Uttalelse vedtatt av representantskapsmøtet, Skolenes landsforbund Nordland.

Før i tiden sa vi at vi lærte med å praktisere kunnskapen. I dagens skole ser det ut til at denne oppfatningen er «UT».

I grunnskolen har vi hatt en periode med stort fokus på lesing, skriving, regning og digitale ferdigheter. Vi er alle enige om at dette er viktige, grunnleggende ferdigheter for å lære seg andre fag. Men hvor er det blitt av de praktiske fagene?

I grunnskolen ser vi nå en liten tilbakeføring av fag der elever kan bruke sine praktiske ferdigheter – friluftsliv og arbeidsliv er nå tilbake som valgfag. Men når det er fokus på kompetanse for kvalitet, er det fortsatt kun teorifagene man snakker om.

Det er ikke like viktig å ha den gode faglæreren i praktiske fag ansatt i grunnskolen. I den videregående skolen har den praktiske delen av yrkesfagene blitt mer teoretiske.

Selve faget får elevene hovedsakelig lære seg når de kommer ut som lærlinger – dersom de er så heldige å få lærlingplass. Det er en utfordring for arbeidsgivere å få elever som ikke kan håndverket de skal utdannes til.

La oss få tilbake den praktiske eleven i skolene – for på den måten å skape forståelse for teorien de skal lære – ikke motsatt!

SL Nordland samlet til representantskapsmøte på Rognan i Nordland 20- og 21. april. (Foto: SL)
SL Nordland samlet til representantskapsmøte på Rognan 20.- og 21. april. (Foto: SL)

Relevante lenker:
SL: – Styr unna hoteller uten tariffavtale
SL: – Kommunene må ta større ansvar for skolebibliotekene
SL: – Vi har alle et ansvar for nettvett

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]