– Tenker ekstra mye på våre kamerater i Ukraina

Skolenes landsforbund fordømmer på det sterkeste den russiske invasjonen i Ukraina. – Vi tenker ekstra mye på våre kamerater og deres elever, både i skole og barnehage, som står i en særdeles tøff situasjon, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

25. februar 2022

Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Det er krig i Europa. Russland har invadert Ukraina og har rammet både militære og sivile mål hardt, og det er meldt om mange drepte og sårede.

– Skolenes landsforbund fordømmer disse handlingene. Vi oppfordrer alle ansatte i undervisnings- og opplæringssektoren til å vie våre krigsrammede kamerater i Ukraina, inkludert barna de har ansvaret for, en ekstra tanke i dagene som kommer. Vi sentralt skal gjøre det, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Hun er glad for at norske lærere og barnehagelærere er flinke til å fange opp dagsaktuelle hendelser som bekymrer de unge, for så å belyse temaene i plenum.

– Sosiale medier bidrar til at hendelser fra krigen når ukritisk og usensurert fram til barn og unge over hele verden. Skolenes landsforbund verdsetter at ansatte i skoler og barnehager rydder plass i skoletiden for å snakke ut om det alvorlige som skjer i Ukraina. Mange barn og unge er opptatt av krigen. Vi håper at Russlands president Vladimir Putin umiddelbart stanser overgrepet mot Ukraina, sier Mette Johnsen Walker.

Les også: Hvordan snakke med barn om Ukraina (Voksne for Barn)

Les også: LO fordømmer angrepet på Ukraina (LO)