– Svekker skoleelevers undervisning om FN

I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen kutt som fører til at FN-sambandet må avvikles. Motstanden mot kuttene er imidlertid stor, også fra Skolenes landsforbund….

21. november 2015

I arbeidet med statsbudsjettet foreslås det kutt som innebærer at FN-sambandet må avvikle sin virksomhet fra årsskiftet.

I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen kutt som fører til at FN-sambandet må avvikles. Motstanden mot kuttene er imidlertid stor, også fra Skolenes landsforbund.

Skolenes landsforbund var med på et svært viktig opprop som LO Stats kartellkonferanse vedtok enstemmig torsdag. Kravet er at regjeringen må opprettholde den årlige bevilgningen til FN-sambandet.

– Det er galskap av regjeringen å foreslå budsjettkutt som innebærer at FN-sambandet må avvikle sin virksomhet. Fjerning av statsstøtten vil svekke skolens opplæring om FN og internasjonale spørsmål, sier SL-leder Anne Finborud.

SL-leder Anne Finborud.

Ingen kan finne en saklig begrunnelse for et slikt kutt anno 2015, mener Finborud:

– Vi trenger å stå sammen om en bred og reflektert opplæring og legge til rette for at ungdom forstår årsakene til at verden er blitt som den er blitt. FN-sambandet har «levert» til oss i skolen helt siden 1945.

Forbundssekretær Gro Tove Andersen representerte SL på kartellkonferansen.

Rammer mange

En avvikling av FN-sambandet vil være et tilbakeslag for norsk skole, og undervisningen om FN, FNs arbeid og internasjonale spørsmål, heter det i oppropet:

«Bortfall av FN-sambandets skoletilbud og nettsteder vil ramme alle som søker informasjon om disse temaene. 80.000 elever møter FN-sambandet ansikt til ansikt i løpet av skoleåret. Nettstedene fn.no og Globalis.no har årlig over 2 millioner besøk. Det viser at behovet for informasjon er stort.

SL viser til oppropet som ber Stortinget endre regjeringens forslag.

Relevante lenker:
LO Stat: Kartellkonferansen med støtteopprop
Nye meninger, Dagsavisen: Regjeringen svekker skoleelevers undervisning om FN og internasjonale spørsmål

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]