Streik i private barnehager fra mandag

Mandag går over 1.000 barnehageansatte ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og Private Barnehagers Landsforbund (PBL) ikke førte fram natt til lørdag.

16. oktober 2022

17. oktober går over 1000 barnehageansatte ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram. (Foto: Pixabay)

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta står sammen om kravene overfor arbeidsgiver, men lyktes ikke i å komme til en løsning hos Riksmekleren.

Striden står først og fremst om pensjon.

De ansatte mener PBL har forpliktet seg til en overgang til Fellesordningen for avtalefestet pensjon (AFP) fra og med neste år i flere protokoller, noe PBL avviser.

Arbeidstakerorganisasjonene er enige i at medlemmene har ventet lenge nok, og vil ikke lenger lenger utsette å få på plass AFP-ordningen som gjelder i norsk arbeidsliv ellers, altså et livsvarig tillegg til folketrygd og tjenestepensjon.

Skolenes landsforbund har forholdsvis få medlemmer i PBL, og har derfor inngått en samarbeidsavtale med Fagforbundet som forhandler på vegne av våre medlemmer.

PS! Det er viktig at medlemmer i Skolenes landsforbund tar kontakt snarest med forbundskontoret dersom de får varsel om permittering som følge av konflikten. Forbundet dekker lønn for medlemmer som blir permitterte.

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen