– Stipendet burde vært høyere

29. november 2018

– Studiefinansieringen må gi høye stipendandeler og lav, politisk styrt studielånsrente. Stipendet burde vært høyere, sa forbundssekretær Mette Johnsen Walker i en appell på vegne av Skolenes landsforbund på Universitetsplassen i Oslo torsdag ettermiddag.

Regjeringen vil legge om stipendordningen, og vil straffe studenter som gjør omvalg og ikke fullfører den graden de har påbegynt. Begrunnelsen er et høyt frafall og tall som viser at mange ikke fullfører graden sin, skriver Khrono.no.

Studentene på sin side mener at regjeringen ikke kan dokumentere at omleggingen vil virke, og de er sinte både fordi de ikke er tatt med på råd og fordi regjeringen ikke vil lytte til deres argumenter.

Markerte motstand

40 organisasjoner og over 25.000 enkeltpersoner støtter nå oppropet til studentene: «Vi er ikke perfekte. Bevar stipendet.»

I Volda, Ålesund, Bergen, Trondheim, Tromsø, Ålesund, Kristiansand og Oslo møtte studenter og støttespillere opp torsdag ettermiddag for å markere motstand mot regjeringens omlegging av stipendordningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flere hundre studenter møtte opp på Universitetsplassen i Oslo. (Foto: Arvid Ellingsen)

I et ufyselig vær var det rundt 300 studenter og støttespillere som møtte opp i Oslo for å markere sin motstand mot regjeringens forslag, ifølge Khrono.no.

Forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Mette Johnsen Walker, holdt appell på Universitetsplassen.

– Alt skal gis som stipend

– Vi i Skolenes landsforbund mener at stipendet burde vært høyere. En god studiefinansiering er en rett til utdanning for alle. Derfor må studiefinansieringen gi høye stipendandeler og lav, politisk styrt studielånsrente. Det langsiktige målet for studiefinansiering i høyere utdanning må være fullstipendiering. Dvs. at det blir slutt på studielån. Alt skal gis som stipend – og det skal være et stipend det går an å leve av, sa Walker Johnsen til applaus.

– Løsningen er å øke stipendet. Det er et bedre økonomisk intensiv. Studiefinansieringen må være slik at studentene ikke trenger å skaffe seg en jobb ved siden av studiet. Det vil være en god, langsiktig investering for landet vårt, sa SLs forbundssekretær.

Roger Vinje, leder i Oslo fylkeslag, var på plass – med fanen. (Foto: Arvid Ellingsen)

Skolenes landsforbund på Facebook!