– Statsråden har vært lydhør

Skolenes landsforbund og LO tok initiativ til en stipendordning for ansatte i undervisningsstillinger uten lærerutdanning. Nå får 750 framtidige lærere stipend!      …

26. mai 2015

SL er glad for at Kunnskapsdepartementet prioriterer yrkesfagene i den nye stipendordningen. (Foto: Pixabay/SL/Illustrasjon)

Over 900 lærere søkte om stipend for ansatte i undervisningsstillinger som ønsker å få formell lærergodkjenning.

– Vi gjør det lettere å bli lærer, og vi er svært glade for at det nye stipendet blir godt mottatt, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Fristen for å søke stipend gikk ut 15. mai i år.

Forslag fra SL

Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, minner om at det var SL som foreslo å opprette ordningen.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.
Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud. (Foto: Bo Mathisen/SL)

– Vi er derfor veldig glade for at kunnskapsministeren har vært lydhør. Nå viser Røe Isaksen at han ønsker å få til noe hva gjelder yrkesfagene, sier Finborud.

I forbindelse med innspill til statsbudsjettet, foreslå SL overfor Arbeiderpartiet å få til en stipendordning for ansatte i undervisningsstillinger uten lærerutdanning.

– Vi hadde full støtte fra LO for vårt forslag. Det fikk dessverre ikke flertall, men Torbjørn Røe Isaksen slapp likevel ikke ballen og gjorde det til virkelighet. Det er kjempebra, sier Anne Finborud.

200.000 kroner

SL-lederen viser til at det samarbeidspartiene i budsjettforliket bevilget penger til stipendordningen. Det betyr nå at 750 ansatte i undervisningsstillinger som ønsker å ta praktisk pedagogisk utdanning, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere, eller treårig yrkesfaglærerutdanning, får økonomisk hjelp.

Stipendet er på 100.000 kroner for de praktisk pedagogiske utdanningene og 200.000 kroner for den treårige yrkesfaglærerutdanningen.

Søkere som underviser på de yrkesfaglige programmene med størst lærermangel er prioritert i søknadsbehandlingen, opplyser Kunnskapsdepartementet.

Håper på flere søkere neste år

Det kom flere stipendsøknader enn Kunnskapsdepartementet hadde regnet med, men det vil bli nye muligheter til å søke neste år, understreker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

– Målet med ordningen er at alle elever skal undervises av lærere med godkjent lærerutdanning.  Vi vil jobbe med å gjøre ordningen enda bedre kjent til neste søknadsrunde, slik at enda flere kan få en ekstra dytt til å starte på en pedagogisk utdanning, avslutter Røe Isaksen.

PS! Svært mange universitet og høyskoler tilbyr allerede i dag lærerutdanning på deltid, slik at det er mulig å ta studiet ved siden av jobb.

• Les mer om stipendordningen her (fristen for å søke i år er gått ut)

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]