SL sier nei til profesjonsetisk råd

Utdanningsforbundets landsmøte har vedtatt opprettelsen av et profesjonsetisk råd. Det ønsker ikke Skolenes landsforbund å være med på.   Opprettelsen av rådet ble gjort…

4. november 2015

SL mener det blir helt feil at fagforbund skal opprette og drifte et profesjonsetisk råd. (Foto: Pixabay)

Opprettelsen av rådet ble gjort med et knapt flertall, med 99 mot 92 stemmer. Rådet skal evalueres før neste landsmøte i Utdanningsforbundet om fire år.

Skolenes landsforbund (SL) drøftet opprettelsen av et etisk råd for lærerprofesjonen på landsstyremøtet i september, på bakgrunn av en invitasjon fra Utdanningsforbundet. Der ble det gjort vedtak om ikke å delta i opprettelsen av lærerprofesjonens etiske råd.

Forbundssekretær i SL, Geir Allan Stava, gjør det klinkende klart at dette er Utdanningsforbundets profesjonsetiske råd – ikke Lærerprofesjonens etiske råd. Han mener det blir helt feil at fagforeninger skal opprette og drifte et slikt råd.

Forbundssekretær Geir Allan Stava. (Foto: SL)

− Lærere og andre arbeidstakere opplever en stadig svekkelse av sine rettigheter. Avskiltingen av allmennlærerne er et ferskt eksempel på det, og det er i slike saker at en fagforening må mobilisere. Et profesjonsetisk råd er en fullstendig avsporing i forhold til dette, sier Stava og fortsetter:

− Vi mener det er helt feil at en fagforening skal opprette profesjonsetiske råd. Hva blir for eksempel et slikt råds rolle i forhold til partssamarbeidet og arbeidsretten? I den ene ytterkant kan det bli en slags overdommer. I den motsatte kant et supperåd. Vi ønsker ikke å eksperimentere med partsforholdet vårt.

Hovedbildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]