SL demonstrerte mot TISA

– SL arbeider for at skole skal være et offentlig ansvar, under demokratisk kontroll og være tilgjengelig for alle, sier SL-leder Anne Finborud. Kommunikasjonsavdelingen…

12. oktober 2015

SL-leder Anne Finborud demonstrerte mot TISA sammen med de tidligere SL-lederne Stein Grøtting og Gro Standnes. (Foto: SL)

Kommunikasjonsavdelingen

Et aktivt folkestyre er en viktig forutsetning for å få til en god fellesskole, understreker forbundslederen.

– Den internasjonale handelsavtalen TISA kan ramme skolen. Derfor er det viktig å uttrykke vår skepsis mot TISA-avtalen, sier Anne Finborud.

Krever full åpenhet

Lørdag ettermiddag demonstrerte forbundslederen mot den internasjonale handelsavtalen TISA foran Stortinget, sammen med flere hundre andre. Til stede var også de tidligere SL-lederne Stein Grøtting og Gro Standnes.

Lørdag ettermiddag demonstrerte flere hundre mennesker mot den internasjonale handelsavtalen TISA foran Stortinget i Oslo. (Foto: SL)

– Jeg ble rørt av slagordet «Forsvar folkestyret – Nei til TISA». Folk klappet i sitt engasjement for å ta vare på folkestyret og grunnleggende demokratiske verdier. TISA kan ramme skolen, og da må SL reagere. Vi må få klarhet i hva vi må gi fra oss og hvordan dette vil påvirke framtiden vår. SL krever selvfølgelig full åpenhet om alle avtaler som rammer skoleverket, sier Anne Finborud.

– Jeg så flere SL-ansikter foran Stortinget, noe som er gledelig. Dette bekrefter bare at engasjementet mot TISA er stort, sier Finborud.

– Trussel mot demokratiet

Handelsavtalen tar sikte på å privatisere og sette i gang internasjonal handel med tjenester innen blant annet helse og omsorg, transport, utdanning, vann og energi. Avtalen er under forhandling mellom 52 WTO-medlemmer, deriblant Norge, EU og USA.

1. nestleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL), Kjersti Barsok, holdt appell. (Foto: SL)

NTL-nestleder Kjersti Barsok holdt appell og understreket at TISA er en trussel mot demokratiet. Hun er redd for at avtalen kan få konsekvenser for folks tilgang på velferdstjenester.

– Dette går på at alle skal ha rett til velferdstjenester. Ofte gjør slike konkurranseutsettinger at både brukerne og de ansatte taper. Det er bare å se til Sverige hvordan det blir når alle får full markedsadgang til høyere utdanning. Der ser vi at utdanningskonsernene i flere tilfeller går konkurs, noe som setter studentene på gata etter å ha brukt masse penger på utdanningen sin, sier Barsok til Nationen.

– Truer våre muligheter

Utenrikspolitisk talskvinne i Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, var også blant dem som holdt appell.

Liv Signe Navarsete var også blant dem som holdt appell. (Foto: SL)

– Senterpartiet er opptatt av å ha et reelt folkestyre med gode, offentlige velferdstjenester og norsk eierskap. TISA vil gjøre det vanskeligere. Jeg frykter at denne avtalen kan true våre muligheter til å styre i framtiden, sier Navarsete.

En rekke arbeidstagerforbund og andre organisasjoner var representert under demonstrasjonen, som var en del av den internasjonale aksjonsdagen mot TISA og TTIP.

Relevante lenker

Attac: Seks ting du trenger å vite om TISA
SL: – Forsvar folkestyret og si nei til TISA
TISA: Mer informasjon om TISA finner du her

10. oktober starter den internasjonale aksjonsuken mot de nye handelsavtalene som ryster demokratiet. Titusenvis av mennesker kommer til å være på gatene over hele verden.
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]