Bevilger 8.000 kroner til TV-aksjonen

Skolenes landsforbund bevilger 8.000 kroner til TV-aksjonen 2021 som går til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap. – Gå årets viktigste søndagstur og bli bøssebærer, oppfordrer forbundsleder Mette Johnsen Walker.

19. oktober 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker oppforder alle som har tid og anledning til å registrere seg som bøssebærer søndag. (Foto: SL)

TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver høst siden i 1974 og regnes som verdens største dugnad. Skolenes landsforbund har deltatt i denne dugnaden i mange år, og har pleid å gi rundt en krone per medlem.

TV-aksjonen 2021 går til Plans arbeid mot barneekteskap. Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden.

– Skolenes landsforbund slutter helhjertet opp om formålet med årets TV-aksjon. Barneekteskap bremser utvikling og opprettholder fattigdom. Der jenter giftes bort som barn og mister muligheten til å gå på skole, øker risikoen for at de utsettes for vold og overgrep. De mister retten til å bestemme over eget liv og kropp. Vi må gjøre alt for å få slutt på barneekteskap, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Barneekteskap handler oftest om fattigdom, tradisjoner og manglende kunnskap. Men konsekvensene av barneekteskap er store – ikke bare for jentene som giftes bort, men for barna deres og samfunnet de lever i,

Med årets TV-aksjon skal Plan International Norge nå ut til tre millioner mennesker. TV-aksjonsmidlene er øremerket prosjekter der jenter er svært utsatt for å bli giftet bort. I Malawi, Mali, Bangladesh, Nepal og Niger.

– TV-aksjonen trenger deg! Gå årets viktigste søndagstur 24.oktober og gi jenter en bedre framtid, oppfordrer Mette Johnsen Walker.

Les mer om TV-aksjonen 2021, «Barn, ikke brud», og registrer deg som bøssebærer

Les også: LO bevilger 400.000 kroner til årets TV-aksjon

Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Gjennom årets TV-aksjon skal vi sammen gi jenter muligheten til å velge sin egen framtid, og vie seg til livet. (Foto: Plan International Norge)