SL arrangerer debatt under Arendalsuka

Hvordan organisere flere med høyere utdanning? LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, tre forbundsledere og en studentleder kommer med synspunkter.

5. august 2019

Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo, Kjersti Barsok, forbundsleder i NTL, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og Kristin Aldridge, leder i FO-Studentene, debatterer hvordan LO kan rekruttere flere med høyere utdanning under Arendalsuka. Forbundsleder Anne Finborud leder debatten. (Foto: SL/LO/NTL/FO)

Skolenes landsforbund har sitt eget arrangement, onsdag 14. august i Bankgården (Strandgaten 1, bak kultur- og rådhuset) fra klokken 16:00 til 17:00 (det serveres noe å bite i samt drikke).

Bakgrunn for debatten

Stadig flere av arbeidstakerne i Norge har gått på høyskole eller universitet, samtidig som den tradisjonelle arbeiderklassen krymper.

På lik linje med de andre hovedorganisasjonene, ønsker også LO og LOs forbund å være en sterk aktør også i framtida og sikre et trygt og godt arbeidsliv med anstendig lønn for alle. For å lykkes med dette, må også LO rekruttere flere med høyere utdanning.

LO vil organisere flere lærere, sykepleiere, ingeniører, byråkrater og forskere.

Hvordan skal LO lykkes med sitt prosjekt?

Disse deltar i debatten:

• Anne Finborud, forbundsleder/vertinne, Skolenes landsforbund
  • Hans-Christian Gabrielsen, LO-leder
  • Hans Ole Rian, forbundsleder, Creo – forbundet for kunst og kultur
  • Kjersti Barsok, forbundsleder, Norsk Tjenestemannslag (NTL)
  • Kristin Aldridge, leder i FO-Studentene, Fellesorganisasjonen (FO)

Relevante lenker
Les mer om SLs arrangement under Arendalsuka her