Skole-Norge trenger et større SL

Det er en utrolig intens arbeidsinnsats alle Norges lærerspesialister presterer i avslutning av et skoleår. Jeg bøyer meg i støvet for alle kommentarer som…

1. august 2015

Rundt 30 delegater fra Troms, inkludert fem tidligere fylkesledere, var samlet i Harstad tirsdag og onsdag

Anne-vignettJeg bøyer meg i støvet for alle kommentarer som er skrevet i sluttevalueringer, som ofte betyr kveldsjobbing – kan hende ut i de sene nattetimer. Deretter tett oppfølging av elever som vil ha utdypende begrunnelser. Ja, litt trøst her og en klapp på skulderen der. Opplegg for avslutninger med foresatte, før elevene sendes ut i ferie, hører også med. Og endatil noe planlegging av neste arbeidsår. Puh!

Nå er det skolestart – og Skolenes landsforbund har kvesset blyantene og er klar.

Bruk litt av entusiasmen og engasjementet ditt ved skolestart til å verve flere medlemmer. Ta initiativ til en prat over kaffekoppen, heng opp plakatene vi har sendt til alle skolene der SL har medlemmer, og bidra til å gjøre SLs tydelige verdigrunnlag kjent.

Diskuter punktene på valgplakaten med kolleger. Gi oss gjerne tilbakemeldinger, slik at SL fortsatt kan lykkes med å være representativ for våre medlemmer. Husk: Vi har kort vei til de sentralt tillitsvalgte.

Enda viktigere er det selvfølgelig at dere samler argumenter i kollegiet og tar direkte kontakt med lokale politikere. SL ønsker å påvirke med våre krav i skolepolitikken. Bare slik kan vi lykkes.

Oslo Høyre vil ha en kaldere skole og et kaldere samfunn. (Foto: pixabay/SL)
Landets lærere gjør en fabelaktig jobb. Også SL er klar for et nytt skoleår. (Foto: Pixabay/SL)

Skole-Norge trenger et større SL. Vi må få slutt på maktarrogansen både fra KS og statsråden, som mener fagforeningene er hørt når de har hatt uformell dialog kun med den største arbeidstakerorganisasjonen.

I flere saker har statsråden turet fram på tvers av både høringer og vanlige kjøreregler i det norske arbeidslivet, for å få iverksatt handlingspunkter i den blåblå regjeringserklæringen. Fagforeningene blir parkert og svar i høringer neglisjert. Det er ikke bra, er SL sin krystallklare mening. Og vi har LO i ryggen.

Vi håper at alle medlemmer i Skolenes landsforbund vil bidra til å vise at kommunevalget kan bli en politisk kraft som tvinger fram en snuoperasjon i politikken nedenfra. En demokratisk kraft som har tro på et offentlig eid og drevet opplæringssystem med tillit til de ansatte og deres kompetanse. Gi din stemme i kommunevalget 14. september for å sikre læreryrket og for å gi alle elever lik rett til utdanning.

Lykke til med et nytt arbeidsår! Og husk: Snart er hvitveisen tilbake.

«Pixabay»-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]