– Oppløftende om skole, utdanning og barnehager

Tiltredelseserklæringen til det nye byrådet i Oslo, under ledelse av Raymond Johansen, gir grunn til optimisme, mener SL Oslo.   Det skal bli slutt…

20. oktober 2015

Byrådserklæringen i Oslo ble lagt fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG). (Foto: Ap)

Det skal bli slutt på kuttpolitikken, tjenester til både eldre og barn skal styrkes, og det vil skje mye nytt innen miljø- og samferdselspolitikken, skal man tro på løftene.

– Betydelig barnehageløft

Leder i Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund, Ulrich Vollmerhaus, er spesielt glad for det rødgrønne byrådets planer for barnehagene og skolene i Oslo.

– Bydelene skal få større økonomisk handlingsrom. Dette skal blant annet føre til at barnehagene i mye større utstrekning kan sette inn vikarer hvis det er behov for det, og ikke bare dersom det er nok penger til det. 3.000 nye barnehageplasser og to opptak i løpet av et barnehageår er et betydelig løft. Når byrådet i tillegg forplikter seg til nærmest utelukkende å bygge og drifte barnehagene i regi av enten kommunen selv eller ideelle organisasjoner, er det svært gledelig, sier Vollmerhaus.

Ekstra lærerstillinger

Det byrådet sier om skole og utdanning, er likeledes oppløftende, mener han.

Leder i SL Oslo, Ulrich Vollmerhaus.

– Oslo vil oppleve en stor befolkningsvekst i årene som kommer, og skoleverket blir konfrontert med en tilsvarende elevtallsøkning. Denne vil byrådet kompensere fullt ut, istedenfor med bare 80 prosent som det avtroppende byrådet har budsjettert med de siste årene. I tillegg til dette skal det i løpet av bystyreperioden bli opprettet 200 ekstra lærerstillinger i grunnskolen, særlig på barnetrinnet.

Byrådet lover videre at det skal bli mindre testing og kartlegging og mindre byråkrati i skolehverdagen. Slik vil de ansatte få mer tid til å følge opp elevene, noe Vollmerhaus synes er svært positivt. Han ser fram til diskusjoner om hvordan dette konkret kan oppnås.

Deltidsstillinger

– Det er hyggelig å se at det rødgrønne byrådet deler fagbevegelsens syn på arbeidslivspolitikken. Det gjelder både søndagsarbeid og midlertidige tilsettinger. Og dessuten vil byrådet intensivere arbeidet med å redusere tallet på deltidsstillinger til fordel for hele stillinger.

– Fagbevegelsen i Oslo har engasjert seg aktivt i valgkampen, og det er trivelig å registrere at kampen krones med seier, avslutter Ulrich Vollmerhaus.

Relevante lenker:
Oslo Ap: Her kan du lese hele byrådserklæringen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]