– Oppgjør i riktig retning

SL-leder Anne Finborud beskriver tariffoppgjøret i kommunene som et oppgjør i riktig retning. KS og LO Kommune, Unio Kommune, og YS Kommune ble torsdag…

30. april 2015

SL-leder Anne Finborud er fornøyd med tariffoppgjøret. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund/SL)

KS og LO Kommune, Unio Kommune, og YS Kommune ble torsdag formiddag enige i årets tariffoppgjør. Det gis ikke nye lønnstillegg ut over det partene ble enige om i fjor.

Ved hovedtariffoppgjøret i 2014 ble partene blant annet enige om sentrale lønnstillegg og økt garantilønn fra 1. mai 2015.

– Lønnstilleggene som ble forhandlet fram (se tabellen nedenfor), sikrer alle ansatte i kommunene en lønnsvekst minst på linje med frontfaget. Det er gledelig utvikling, sier leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

– I protokollen har vi allerede vedtatt føringer for hovedtariffoppgjøret for 2016 ved at det skal sikre en balanse i lønnsveksten mellom de ulike yrkesgruppene i KS, fortsetter hun.

– Bedre lønnsutvikling

Mette Nord, leder av forhandlingssammenslutningen LO Kommune, understreker at et likt resultat som i industrien var et av LO Kommunes hovedkrav.

Oversikten viser de sentrale lønnstilleggene med virkning fra 1. mai 2015.

– Omlegging til nytt lønnssystem som ble avtalt i fjor, medfører faktisk en noe bedre lønnsutvikling for KS-området når tariffperioden 2014-2015 ses samlet. Da må vi være fornøyd, sier Nord.

– Profilen på oppgjøret fremmer likelønn og motvirker lavlønn. Siden andelen kvinnelige arbeidstakere er på over 75 prosent i kommunesektoren, er dette et skritt i riktig retning med tanke på likelønnsutviklingen i Norge, mener Mette Nord.

LO Kommune er opptatt av at kommunene skal tilby innbyggerne offentlige tjenester av god kvalitet. Kommunene må være attraktive arbeidsgivere. For å rekruttere og beholde kompetente og dyktige arbeidstakere, må de kunne tilby konkurransedyktig lønn. Lønnsoppgjøret i 2016 og i årene framover må sikre at det er balanse i lønnsveksten mellom de ulike yrkesgruppene i KS og at lønnsforskjellene mellom privat og offentlig sektor må reduseres, skriver LO Kommune i en pressemelding.

– Solid grunnlag

Partene er enige om behovet for en god og felles offentlig tjenestepensjon og det skal iverksettes et partssammensatt arbeid for å avklare pensjonsspørsmål i KS-området, ifølge Mette Nord.

– LO Kommune har tatt ansvar i en tid hvor de økonomiske utsiktene for landet er usikre. Vi har lagt et solid grunnlag som vi skal bygge videre på i hovedoppgjøret 2016.

Akademikerne Kommune trenger tid til å vurdere KS’ siste tilbud.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]