Ønsker hijabforbud i barneskolen

Hadia Tajik er Aps fremste kvinnelige politiker og muslim. Hun er tilhenger av forbud mot hijab i barneskolen.   Ap-nestlederen har ingen forståelse for…

4. desember 2015

Ap-nestleder Hadia Tajik ønsker hijabforbud i barneskolen. (Foto: Ap)

Ap-nestlederen har ingen forståelse for at små barn skal ha noe behov for å dekke til egen skjønnhet – for ikke å virke attraktive for menn.

Uttalelsen kom Tajik med i Aftenpostens TV-program «Stanghelle & Eilertsen: 2 mot 1.», der Hege Storhaug, en av landets tydeligste islam-kritikere, også var gjest.

I programmet røper Tajik at hun er tilhenger av forbud mot hijab i barneskolen, skriver Aftenposten.

– Ja, jeg vil si det, fordi det er en seksualisering av unger, sier hun om bruk av hijab.

Tajik legger til at standpunktet er utfordrende i Norge «fordi vi ikke pleier å regulere folks klesplagg eller hvordan man pleier å fremstå».

– Men å seksualisere unger mener jeg er uakseptabelt, enten det er hijab eller andre ting man måtte bruke, sier hun i TV-intervjuet.

Hadia Tajik vil imidlertid ikke gå inn for hijabforbud i ungdomsskolen, og sier utspillet er hennes standpunkt og ikke noe hun har diskutert med partiet.