Nok tid til lek

Regjeringen må legge bort sin læringsiver for barnehagebarn og heller lytte til forskerne og de ansatte, mener Skolenes landsforbund Karmøy.       Leserinnlegg…

6. juni 2016

Runar Nørstad

(Foto: Pixabay)

Regjeringen må legge bort sin læringsiver for barnehagebarn og heller lytte til forskerne og de ansatte, mener Skolenes landsforbund Karmøy.

 

 

 

Leserinnlegg signert Geir Ove Nyrud, leder i Skolenes landsforbund Karmøy. Innlegget står også på trykk i Haugesunds Avis, hvor det er mulig å kommentere.

 

I mars kom stortingsmeldingen «Tid for lek og læring». Det er bekymringsfullt at meldingens hovedfokus er et økende press på formelle undervisningslignende aktiviteter i barnehagen. Dette går på bekostning av barns tid til spontan lek, noe vi ikke kan finne oss i.

Flere forskere, blant annet Maria Øksnes, har i mange år hevdet at barns spontane lek trues av målstyrte læringsaktiviteter i barnehagen. FN har også uttrykt bekymring for den frie spontane leken, og kritiserer vestlige land for ikke å følge opp FNs barnekonvensjon artikkel 31, om barns rett til lek, hvile og fritid.

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Geir Ove Nyrud, leder i SL Karmøy.
Geir Ove Nyrud, leder i SL Karmøy.

Formelle undervisningslignende aktiviteter må ikke forveksles med lek. Lekens egenverdi handler om at barn leker for å ha det moro. Ser man på leken som et læringsredskap barnet har behov for senere i livet, er det ikke lek.

Psykologiprofessor Dion Sommer viser til studier der målstyrte læringsaktiviteter i tidlig alder virker mot sin hensikt, og får konsekvenser senere i utdanningsløpet. Barna blir mindre motiverte, mer urolige og preges av prestasjonsangst.

Skolenes landsforbund Karmøy mener vi må jobbe sammen for å bevare den spontane leken i barnehagen.

 

 

Pixabaybildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]