Musikklærer takkes av med storkonsert

Pogo Pops, Baba Nation, John Olav Nilsen og gjengen, Fjorden Baby og A-laget stiller opp for å hylle sin tidligere musikklærer, Knut Hansen.

24. mai 2019

Pogo Pops, Baba Nation, John Olav Nilsen og gjengen, Fjorden Baby og A-laget er bare noen av dem som stiller opp for å hylle sin tidligere musikklærer, Knut Hansen. (Foto: Privat)

Etter 41 år som lærer, trer Knut Hansen inn i pensjonistenes rekker.  21. juni har han sin aller siste skoledag på Sandgotna skole i Bergen. Det går ikke upåaktet hen.

Samme kveld trommer nemlig gamle elever sammen til storkonsert på Ole Bull Scene, med en rekke representanter for Loddefjord-miljøet på plakaten: William Hut, Pogo Pops, Dårlig Vane, Obijan og Maylen Rusti er bare noen av dem som stiller opp for å hylle sin tidligere musikklærer. Knut stiller med sitt eget bluesband!

Overskuddet går til musikkutstyr på Sandgotna skole.

Musikalsk gledesspreder

Musikkmiljøet i Loddefjord, ja Bergen og Norge ville ikke vært det samme uten den kulturen Knut Hansen har stått i spissen for, skriver bt.no (bak betalingsmur). Knut beskrives som en musikalsk gledesspreder, er selv gitarist og munnspiller, og får en del av æren for at mange av bydelens ungdommer har gjort musikalsk karriere.

– Det er litt av en gest å få den konserten, sier Knut Hansen beskjedent.

På spørsmål om hva han har oppnådd i klasserommet, svarer Knut:

– Fått mange elever til å tørre mer, tror jeg. Ungdommer som kan være veldig beskjedne, får selvtillit og venner gjennom musikken. Det har jeg skikkelig tro på, sier han til bt.no.

Trivsel, trygghet og tillit

Skolen er og har vært for teoritung for mange elever, og da har valgfagene vært et naturlig pusterom, mener han:

– Jeg har sett mange stressete elever, som har hatt stor nytte av en musikkundervisning preget av godt samspill i et miljø der utrygge elever blir trygge på hverandre. Ja, plutselig står de foran mikrofonen og synger – full av selvtillit, sier Knut Hansen.

Mye av undervisningen til 67-åringen er nettopp basert på trivsel, trygghet og tillit.

– Jeg underviser 120 elever på 10. trinn, og håndhilser på alle. Elevene trives veldig godt i timene, og de får låne nøkkelen til musikk- og øvingsrommet. Vi har det utrolig kjekt sammen – hele gjengen.

Knut Hansen understreker at han ikke bare er og har vært musikklærer, men at han inneværende skoleår underviser i samfunnsfag og naturfag – i tillegg til å være kontaktlærer.

– Jeg har tidligere undervist i matematikk, engelsk og forming. Også i disse fagene har jeg hatt fokus på trivsel, trygghet og tillit, som har gitt gode resultater for elevene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Lytter til elevene

67-åringen mener de praktisk-estetiske fagene i skolen må få større betydning.

– Jeg har også hatt mopedundervisning i mange år, og så de samme tendensene der: For mye av undervisningen foregår i klasserommet – det blir for mye teori bak skolepulten.

En av musikklærerens tidligere elever, Lars-Kristian Holme, blant hiphopere kjent som «Kikkan» i Dårlig Vane, mener Knut har noen egenskaper som mange mangler: Han fant balansen mellom å være lærer og kompis, lyttet til hva elevene ville og lot dem utfolde seg på andre måter enn med teoriarbeid.

Viggo Krüger, kjent fra Pogo Pops, begynte på Sandgotna i 1984. Han beskriver Knut som en usedvanlig type, kompislæreren som man gjerne kunne henge med etter skoletid.

– Han snakket med dem som slet litt ekstra og hadde god kontakt med mange av dem som ble kjente musikere fra Loddefjord. Han var upedagogisk, men pedagog likevel. Knut gjør mange av de mellommenneskelige tingene som det er lite plass til i skolens karakterjag, sier Viggo Krüger, professor i musikkterapi, til bt.no.

– Har gjort mitt

Knut Hansen føler at tiden er inne for å gi seg som musikklærer. Han ønsker blant annet å bruke mer tid på hytta som ligger på fjellet.

– Helt greit tidspunkt å avslutte på, også med tanke på at nye læreplaner er like rundt hjørnet, som det krever mye tid å sette seg inn i. Føler også at stadig mer av tiden til en lærer brukes foran PC-en – og ikke i klasserommet. Ja, jeg føler at jeg har fått gjort mitt.

– Det er selvfølgelig litt rart å gi seg, men jeg har altså vært innstilt på det. Kona blir pensjonist om halvannet år, så dette blir bra. Jeg ser også fram til å spille mer med kameratene, sier Knut Hansen.

Knut Hansen har vært medlem i Skolenes landsforbund siden 1. oktober 2000. Han meldte overgang fra nåværende Utdanningsforbundet, fordi han på den tiden mente at Unio-forbundet ikke kjempet godt nok for valgfagenes plass i skolen. At en god kamerat allerede var medlem i LO-forbundet, var også med på å påvirke hans valg, ifølge ham selv.