Markerte 1. mai med støtte til Ukraina

Forbundsledelsen i Skolenes landsforbund markerte støtte til Ukraina samt bekymring for folks privatøkonomi i sine 1. mai-taler.

2. mai 2022

SL Oslos fane og banner på Youngstorget 1. mai. (Foto: SL)

Selv om gleden over å kunne møtes på torget og gå i tog sammen er stor, var det likevel et dystert bakteppe for 1. mai også i år, med krigen i Ukraina.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker talte i Elverum. 2. nestleder Bodil Gullseth holdt appell under arrangementet til SL Oslo i Folkets Hus.

Begge sa i sine taler at Vladimir Putin meningsløse overfall på Ukraina har kastet Europa inn i en tilstand av utrygghet og frykt. «Frykt for krig, frykt for bruk av atomvåpen, frykt for de globale følgene i form av sult, fattigdom og sosial uro … Dette er et Russland som står for det stikk motsatte av arbeiderbevegelsens idealer. Vi står for likeverd. Vi står fred. For arbeid. For samhold. For demokrati og åpenhet. Og derfor skal vi bekjempe høyreekstremismen og de totalitære strømningene, både i Norge og resten av verden – hver eneste dag.»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Mette Johnsen Walker sammen med næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) i festsalen i rådhuset i Elverum. Begge holdt 1. mai-taler under hovedarrangementet. (Foto: Lene Bakkedal/SL)

Johnsen Walker og Gullseth tok også opp at mange nordmenn er urolige for landets økonomi og deres egen privatøkonomi på grunn av strøm- og drivstoffprisene – og renta.

«Nettopp derfor er det så viktig at vi har en regjering som går inn og hjelper til med rammevilkår, finansiering og annen støtte til de som sliter.»

På Youngstorget sto folk tett i tett, og hørte blant annet LO-leder Peggy Hessen Følsvik, Norsk Folkehjelps generalsekretær Henriette Westhrin og Palestinakomiteens leder Line Khateeb tale. Budskapet fra Skolenes landsforbund var krystallklart 1. mai: «Solidaritet med Ukraina – flyktningbarna må også undervises i morsmålet».

På plass på Youngstorget: Æresmedlem Sverre Worum, forbundssekretær Chris Gøran Holstad og 2. nestleder Bodil Gullseth. (Foto: SL)
1. mai 2022, Youngstorget. (Foto: SL)